– Mondja, fiam, miért veszteglünk itt
percek óta?
– Az a helyzet, uram,
hogy forgalmi dugó alakult ki. Valami történhetett, baleset, katasztrófa, vagy
más szokatlan, de úgy beragadtunk ide, ha elindul a forgalom, akkor is
lassabban fogunk haladni egy gyalogosnál.
– Ez rémes! Még jó,
hogy nincs semmi fontos elintéznivalóm. Milyen csend van! Nagyon érdekes, itt a
város közepén, tengernyi a kocsi, mozdulni sem lehet, és mégis.
– Nekem is feltűnt,
uram, talán mindenki spórol a benzinnel. Senki nem járatja a motort, ahogy mi
sem. Máskor tülkölni szoktak, veszekedni és kiabálni. Egyik-másik kocsin
eleresztenek olyan zenét, amitől hajszálrepedések jelennek meg a karosszérián,
most meg vágni lehet a megnyugtató kellemes csendet.
– Én itt a kanapén
alszom egyet, amíg indulunk.
– Ha megengedi, én is
hátra engedném a széket egy kis szundításra. Úgyis észrevesszük, ha változik a
helyzet, akkor már tényleg tülkölni fognak.
– Aludjon nyugodtan!
Milyen szép zene hallatszik be. Nézze csak, ott a sarkon egy ember hegedül.
– Gyönyörűen játszik,
uram, úgy látom európai, így első ránézésre.
– Miből olvasta le? Ja,
igen, hiszen maga is első generációs, talán jobbak még a szemei ilyen első
rálátásra. Már csak azért is, mert én egy eléggé szakadt ruházatú, elnyűtt
fazont látok csak benne, viszont a zenéje felséges. Bármelyik koncertteremben
mindenki neki hódolna. Vigyen oda egy százast, tudja mit, egy ezrest, és hívja
ide. Érdekes embernek tűnik, kíváncsi vagyok, miért az utcán zenél egy ilyen
őstehetség.
– Akkor most ugrott az
alvás, uram?
– Fiacskám, sosem
voltam zsarnok, ha visszagondolsz a szolgálati idődre. Nem bontottam le másodpercekre
semmit, nem ellenőriztelek, úgy gondolom, aranyéleted van. Ezt a kis szundit
most ugrasztod, legalábbis átmenetileg.
– Oké, főnök! Pillanat.
A sofőr látható
lelkesedéshiánnyal küszködve, kikászálódott a hosszú limuzinból, és az egymásra
zsuppolódott járművek között odaszlalomozta magát a zenészhez, aki megdöbbenve
fogadta egy dúsgazdag ember hatalmas adományát. Nem túlzott lelkesedéstől fűtve,
de úgy gondolta, ha már valóban személyesen látni akarja, akkor különös
gavallérságát illendő viszonozni, odamegy és beköszön neki.
– Jó napot, uram!
Parancsoljon velem! A sofőrje említette, hogy látni kíván.
– Üljön be,
beszélgessünk!
A zenész elgondolkodott,
hogy időt veszít, de pénzt semmi esetre sem. Ennyit egy hónap alatt nem
muzsikál össze. Egye fene, gondolta, és beült.
– Parancsoljon velem!
– Mutassa a hangszerét!
– A hangszerem nem
szeretném kiadni a kezemből.
– Soha nem hallottam
hasonlóan szépen szóló hegedűt. Bizalmat érzek irányodba, megmondom, van egy
Stradivárim, szépen szól, de tiéd szebben.
– Tudja, uram, ezt még
az ükapám édesapja csinálta azzal a céllal, hogy a fia, az én ükapám, a
szegénysorból kicsit jobbra, többre vigye. Megtanuljon zenélni, így azóta mi
zenész familia vagyunk.
– Szörnyű állapotban
van a hangszer, szerteszét fúrta a szú, tiszta repedés, egészen furcsa szaga
van.
– Füst, uram, füst!
Tudja, gyermekkoromban igen kicsi házban laktunk, a szél a kéményből nagyon
gyakran visszafújta telente a füstöt, a lakkozás már teljesen lekopott.
– Hosszában több helyen
végig van repedve, megfogni is alig merném, szétporladna a kezemben.
– Az a helyzet, hogy
egy hegedű minél régebbi, annál szebben szól, általában.
– Vannak nagyon régi
hegedűim, tudja, ugyanilyen rémséges állapotban, de azok nyekergően kornyikáló
hangot képesek csak kiadni.
– Szabad megkérdeznem,
milyen gyakran használják a hangszereket?
– Évente kétszer-háromszor
egy partin neves hegedűművészek szokták megszólaltatni őket, de sérti a fülemet
a hangjuk.
– Megértem. Egy
hangszerhez szív kell! Szív kell a megalkotásához, szeretni kell és használni.
Olyan ez, mint amikor egy házat nem használnak, egyszerűen depresszióssá válik
és tönkremegy. Ha egy hangszert használnak értő kézzel, meghálálja, és egyre
szebben ontja magából a zenét.
– Igazságalapja van a
szavaidnak, csak azt mondd meg, hogy a Stradivárim miért nem szól ilyen szépen.
– Mielőtt erre
válaszolnék, láttam már életemben Stradivárit, egyik sincs jobb állapotban,
mint az én becses hegedűm.
– Igazad van, azok is
valóban igen nyűtt kinézésűek, de remek hangjuk van.
– A remek és a
csodálatos között különbséget érzek.
– Én is. Ezért
szeretném megvenni a hegedűdet!
– Nem adhatom uram, ez
a család legfőbb kincse, apáról fiúra származik. Ükapám halála után kapta meg
dédapám, nagyapám, apám, majd én. A fiam várólistán van.
– Szó szerint várja a
halálodat?
– Nem a halálomat várja
uram, rendes ember az, maga is zenész. A becses hangszert, azt igen, azt várja!
– Honnan származol,
Maestro?
– Én, és a Maestro! Hát
való igaz, jó néhány koncertterem ajánlott már örökös szerződést, de nem
vállaltam. Tudja a nézőtéren azoknak a rideg, székekben ülő, hamis műélvezetet
arcukra erőltető sznoboknak nincs kedvem játszani. Inkább itt az utcasarkon.
– Inkább itt? Szóval
honnan származol?
– Transsylvániából.
– Vicces ember vagy,
sejtettem, hogy ezt fogod válaszolni.
– Az egy valódi hely a
Kárpát-medencében, Európa közepén.
– Ja, persze, tele
vámpírokkal…
– Ismétlem, uram,
kérdezze meg a sofőrjét. Érzem az akcentusán, hogy ő is odavaló.
– Ez nem semmi, ti
tényleg jól be tudjátok azonosítani egymást. Európából jött. Mondd csak, fiam,
honnan is?
– Ráhibázott a Maestro,
valóban onnan jöttem.
– Sok ilyen őstehetség
lappang arra?
– Vannak, uram, vannak!
Muzsikus cigányoknak nevezik őket.
– Szóval, Maestro,
mennyibe kerül a hegedűje?
– Nincs ára, uram, nem
eladó!
– Kicsit hóbortos
kedvemben vagyok, elcserélem veled a Stradivárimat.
– Nem lehet, uram, ez a
család kincse, a fiam örökli a halálom után.
– Mikor kezdtél el
zenélni?
– Nem emlékszem.
– Valami gond van a
memóriáddal? Látom, hogy olyan hatvan körül jársz. Nem vettem észre a demencia
tüneteit rajtad semmiben.
– Nincs
emlékezetkiesésem, egyszerűen hamarabb zenéltem, mint beszéltem.
– Ezen a hegedűn?
– Nem, uram, ezen soha
nem játszik más, csak a családfő, mint említettem volt.
– Még egyszer
felajánlom a Stradivárimat, abból egy kisebb várost megvehetsz magadnak.
– És mit csinálnak a
lakók?
– A lakók a pénzükön
vesznek maguknak házakat, ahol akarnak.
– Uram, egyáltalán
nincs kedvem egy teljesen üres városban egyedül éldegélni.
– Egészen érdekes
jelenség vagy. Arra nem gondoltál, hogy egy csomó hangszergyárat is megvehetnél
magadnak?
– Ilyen hegedűt
egyetlen hangszergyár sem csinál.
– Ebben sajnos igazad
van. A fiad milyen hegedűn játszik?
– A fiam egy nagyon jó
hegedűn játszik, gyönyörű a hangja, de…
– Igen, értem, várja
ezt a hegedűt. Hogy én milyen hóbortos vagyok. Nagyon megkedveltelek öreg. Azt
hiszem, nagyjából egyidősek vagyunk, szólíts te is öregnek! Ha ezentúl csak
nekem zenélsz, a fiadnak adom a Stradivárimat, úgy neki is lesz egy komoly
hangszere, a világon a legmegbecsültebb.
– Uram, az ő hangszere
kiváló, gondolkodóba ejtett, ám én képtelen vagyok csak egy embernek zenélni.
Létszükségletem, hogy lássam a visszajelzést a járókelőkön.
– Értelek, de valld be
őszintén, igencsak szegényesen élsz.
– Több mint szegényesen,
uram, ez az egyetlen vagyonom, ami rajtam van.
– Nem értem, nincs
ruhatárad?
– Van, itt van épp
rajtam.
– És a fiad?
– A fiam sem sokkal
gazdagabb, mint én, és az unokám sem.
– Ők is így zenélnek,
mint te?
– Ha a minőségre
gondol, akkor feltétlenül vannak olyan jók, ha nem jobbak, mint én az ő
életkorukban. De hát nyilván még fejlődnek, és valószínűleg, ahogy annak
rendje-módja van, túltesznek majd rajtam.
– Miért nem
kamatoztatjátok azt a felbecsülhetetlen kincset, amit a családotok tehetsége
rejt?
– Az előbb említettem,
hogy a járókelők visszajelzése, vagy egy mulatságon az emberek tánca az igazi
fizetség nekünk.
– Fura szerzet vagy!
Na, azt hiszem a dugó kezd lazulni, mindenhonnan tülkölnek. Maradj a limóban,
dőlj ott végig, ha akarsz!
– Ülve maradnék, ha nem
baj.
– Nyugodtan.
– Nem tudom, hová akar
vinni, uram, de jó lenne, ha visszaszállítana, mert ez az utcarész a megszokott
előadóterületem.
– Meglesz. Fiam – szólt
a sofőrnek –, most elmegyünk az ügyvédemhez, szerzünk két tanút és elvisszük a
hegedűmet – a Stradivárit –, ennek az embernek a fiának. Hol lakik a fia,
Maestro? Igazán megérdemled ezt a megszólítást, függetlenül attól, hogy nem egy
zárt előadóteremben, hanem egy annál jóval nagyobb szinten, jóval nagyobb
közösségnek szerzel gyönyörűséget csodálatos zenéddel.
– Három utcával odébb
lakik a fiam, hamar ott leszünk.
És a milliomos olyant
tett, amilyent nem igazán szokott, annak ellenére, hogy alapvetően rendes ember
hírében állt, és ez nem csak csacska szóbeszédként mozgott, igazán
valóságközeli állítás.
Ügyvédje és két tanúja
mellett a zenész fiának adományozta Stradiváriját azzal a kikötéssel, hogy a
családban mindig a második használja azt, mint minőségi zenéhez, minőségi hangszerként.
A legidősebb értelemszerűen a felbecsülhetetlen és felülmúlhatatlan családi
kinccsel hegedül ezután is.
Egyedüli záradékként
mindössze annyi kért, hogy abban az utcában, ahol épp az öreg – akivel egymás
pertu öregei lettek – és majdan utódai zenélnek –, közvetlen közelükben mindig
egy foglalt parkolóhely legyen családja számára.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése