– Igazgató elvtárs, kérem, azt hiszem,
nagy bajba keveredtem. Nem volt szándékomban a rendszerünk mély igazságait
hordozó, azt bölcsen – az élhetőből megtestesítő – gyönyörré alakító szövetsége,
egy szóval sem bántani. Én, kérem, nem kérdőjelezek meg semmit, de már nem
bírtam tovább! – mondta egyenes háttal, orcáján két szende könnycsepp
végigcsorgása közben.
– Mondja, kedves
kollegina, mi történt tulajdonképpen? Ugye, nem a vezető erővel került szembe,
mert akkor nemcsak nem tudom megvédeni, hanem magam teszem meg a szükséges
lépéseket.
– Nem, kérem, a
szövetséggel, pontosabban Pataki elvtárssal akadt elvarratlan ügyem.
– A szövetség kisebb
gond, most már csak azt árulja el, mi történt!
– Nézze, igazgató
elvtárs, a dolog három hete folyik. Már az első nap igen megmérgelődtem, de
tudja, hogy van, bizonyos mértékig a szövetség és főleg a párt, munkánk
előnyeit szolgálja. De a tanítás háttérbe szorítását én hanyagolásnak nevezem…
– Az szükségszerű és
hasznos építőtevékenység is lehet!
– Ugye, nem rossz, ha a
gyerekek is megismerkednek a szövetség elnökével, a szövetséggel, és akarva
akaratlanul – ezt már olyan nehezen préselte ki magából, hogy összeszorított
fogai megfájdultak – a párttal is közelebbi kapcsolatba kerülnek, hiszen –
megint nyelt egy nagyot –tudniuk kell, honnan származik minden jó.
– Nézze, kollegina,
elmondja végre, mi történt vagy nem? – hagyott fel béketűrésével az addig
nyugodt igazgató.
– Kérem szépen, Pataki
elvtárs úgy három hete bejött, felszólított, álljak fel a katedrától, majd
leült, és elkezdett diskurálni a gyerekekkel:
– Mondd, te ki fia
vagy?
– Én, kérem, “ennek meg
ennek”.
– És te ki lánya?
– Én “annak meg annak”.
– Nagy kópé az apátok,
jó ivócimborák voltunk. Na, hogy viselkedik a tanító néni? Egy szavatokba kerül
és lecseréltetem. Tudjátok, nekem, a szövetség elnökének, jogom és hatalmam van
ehhez!
Az egyik gyerek,
majdnem megkérdezte, milyen szövetségről van szó, de a levegőben úszkáló,
furcsa rezonancia arra késztette belsejét, várjon még egy picit.
Pataki elvtárs előadta,
hogy ő a legelső ember után, a második legelső, de tulajdonképpen két legeslegelsőről
van szó a községben. Nem is nagyon lehet eldönteni, kettőjük közül ki a főnök,
a párttitkár, vagy ő.
– Különben nagyon nem
szeretem az iskolát, én egy osztályt jártam csak, mert szegény szüleim voltak.
Abban az előző, mocskos rendszerben, nem volt lehetőségem kijárni… hány osztály
is van, így az iskolákban általában?
– Nyolc, Pataki bácsi,
kérem – mondta az egyik kisgyerek.
– Azt a mindenit, nem
is gondoltam, az én koromban, ha jól emlékszem, talán három volt.
– Igazgató elvtárs, itt
kényszerültem először közbeszólni, hogy Pataki elvtárs, kérem, itt a
rendszerváltás előtt is nyolc osztály volt, igaz, mocskos, elnyomó tanokkal.
„Ne okoskodjon!”,
fortyant rám és folytatta.
– Gyerekek, mától kezdve minden nap bejövök,
beszélgetünk egy jót. Meleg is van, utálom a téli hideget, nem sietek, minek ez
a sok hülyeség? Tömik a fejeteket, mit is tanultok ti? Mondjad csak, te ott!
– Kérem szépen, írni,
olvasni, számolni, verseket, énekelni, rajzolni, ja, és még román nyelvet is
napi egy órában.
– Miért nem mentek
inkább az apátoknak segíteni?
– Igazgató elvtárs, itt
kényszerültem ismét közbevágni, hogy a párt direktívája szerint, kötelező
megfelelően képezni az ifjúságot, ez pedig minimum nyolc osztályt jelent.
Megjegyzem, tajtékpipával rondította a levegőt, és majdnem felnégyelt a
tekintetével. Azt hiszem, egyértelműen a képzetlenségére történő utalásnak
vette, pedig én ilyent nem akartam.
– Kollegina nyugodtan
akarhatta volna, hiszen ő egy tényleges analfabéta, a nevét sem tudja leírni.
Legalább egy betűt, mondjuk a Patakiról a "P"-t megtanulhatna leírni,
és utána krikszkrakszolhat. De nem, ő állandóan krikszkrakszol, ahogy a kezére
esik. Ismeri milyen az, mikor az embernek nincs írásra szokva a keze, sokszor
szétszakítja a papírokat. De hát ebből nem kellett volna akkora ügyet csinálni!
– Nem is csináltam, de
jött másnap, harmadnap is. Három hét után szóltam neki, hogy Pataki elvtárs,
kérem, én itt a párt megbízásából – megint a fogára harapott és nyelt – teszem
a dolgomat, ezekből a gyerekekből rendes polgárt, akarom mondani, állampolgárt –
nagyon megijedt, hogy rosszat mondott – kell faragnom, bocsánat, nevelnem – itt
is megijedt szegény –, ezért én odateszek a kályha mellé egy széket,
díszvendégnek tekintem. Végigülheti az összes órát, egy kérésem van, tegye ezt
néma csendben. Itt, kérem, dolgozunk, én is, a gyerekek is.
Hát ez történt, kérem,
igazgató elvtárs. Ahogy én ismerem, ez az ember itt helyben és a megyénél is
feljelent. Kirúgat az állásomból…
– Jó hogy szólt, tudja,
Soós elvtárs, az alapszervezeti titkár, személyes jó barátom, már intézkedem
is, hogy semmivel semmit ne tudjon ártani. Különben egymás közt vagyunk,
megsúgom, ki nem állhatom az ilyen helyi kiskirályokat, akik azt képzelik
magukról, hogy… Én nem folytatom, ha nem haragszik, menjen nyugodtan. Most nem
elveszítette, hanem bebetonozta az állását, amíg én vagyok az igazgató. Ez
ugyan átmeneti dolog, lehet húsz évig, lehet húsz napig, de azért én is
bepörögtem annyira, hogy ezt a Patakit, gyors átszervezéssel, mindenféle
funkciójától mentesítsék, és léptessék elő egy, mondjuk kocsisi, netán
tehénápolói munkakörbe. Intézkedem is! Menjen, kollegina, végezze a dolgát! A
dolgozó népet szolgálom… – mondta az igazgató viszonylag meggyőzően.
– A dolgozó népet
szolgálom – válaszolta, jóval szerényebb meggyőződéssel, de már mosolyogva a
tanítónő.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése