Lehet-e unalmasabb dolgozat egy irodalom-dolgozatnál?
Jön, hogy az ember a kalapját a fejébe húzza, bedagadt szemekkel, ráncos
homlokkal átszundítsa az egész silányul elrabolt időt. Cefetül, lajhár
sebességgel cammogó, idegbénítóval lassított ketyegésű órára, a tanár szeme
becsukódik és legszívesebben ő is átaludná az egész kényelmetlen – fekete-fehér
–, úszó semmiséget. A pálya túloldalán is hasonló a hozzáállás. Jó tanár, aki
vagy holtig tanul, vagy meghal előtte, leadja a kötelező olvasmányokat, amit a
valamirevaló diákok azonnal kiikszelnek. A még jobb tanár megajánlja a még
véletlenül sem elolvasásra érdemes írásokat. No, ezeknek nekiesnek a nebulók.
Egy rendes 36-os osztályban, 3,6
tizednyi magolón kívül, senki nem hajlandó szabálykövetően a rábízottat olvasni.
Olyan ez az egész, mint egy recés szárú pitypang, amit a tanár úr fuvallata
egyben tart, a diákoké meg összeszedhetetlenül szétterít. Van ugyanis az
irodalmi elemzés nevű borzadály, amit rendes dolgozatokon művelni kell, művelni
muszáj, olyan navigare necesse est, csak citare necesse est alapon.
Az oktatók legalább annyira különböznek
egymástól, mint a sütemények. Egyik sós, a másik édes, egyik krémes, a másik
ropogósra sült, de egyben mind azonos.
Adott irodalmi művet, adott módon kell
értelmezni és elemezni. A szabály az szabály! Vagy előadja, vagy kijelöli a
könyvben, esetleg lediktálja, mi az, az ami. De a "Jóska megy az
úton", irodalmi tőmondat csakis az ő értelmezésében jeles esélyes, a
diákok felől. Tehát, ha egy egyszerű tanár, egyszerű értelmezésében egyszerű
Jóska, egyszerű úton megy, akkor hiába tűnődik azon a fal melletti második pad
baloldali diákja, hogy ki a fene az a Jóska, a mellette ülő pedig, hogy micsoda
pancser az az út, ami hagyja magát csak úgy rajta járkálni. A középső padsorban
mások azon morfondíroznak, hogy ösvény, földút, városi vagy országút? Megint
mások azon évődnek, hogy mi a fenéért megy ez a Jóska éppen úton, mikor mehetne
villanyoszlopon is. Leghátul, Süni és Juliska, éppen az út fogalmával
kapirgálják az agyukat. Vajon a szó szoros, vagy átvitt értelmében út az út,
amin járunk, vagy mód, módszer, lehetőség?
Az ablak melletti padsorban, egymástól
függetlenül többen is azon gondolkodnak, miért éppen Jóska, és ha már
mindenáron közlekedni akar, legalább egy kerékpárt vehetett volna magának. Ha
az osztályban egy valaki valóban nagyon örül a gyönyörű, elemzésre szánt
mondatnak, az Jóska. Igen, az alkotónak van ízlése, rendes, normális nevet
választott, és a Jóska név megint szép lesz! A többi 35 azon gondolkodik, hogy
ennél ostobább nevet nem is lehetett volna választani.
Nekiveselkednek, és a füzetekbe
süllyesztett fejekkel karmolnak.
Mit tesz egy tanár dolgozatírás közben?
Természetesen nem Görög tanár úrra gondolok, aki egyik padról a másikra
ugrálva, gyors hátraarcokkal teszi lehetetlenné a puskázást. Pedig mindenkinek
puskázni kell, mert a szerves kémiát valahogy az egész osztály, az első lecke
után azonnal, érdeklődés hiányában lenullázza. A többi tanár vagy vadászik,
vagy csak úgy tesz, de a puskázásra vadászás mímelése kötelező!
Stratégák minden osztályban vannak,
ebben is voltak. Az előző francia órára való tekintettel, teleírták a táblát
sűrűn olyan francia szövegekkel, melyeknek a negyedét sem értették, pedig
Cinczai tanár úr majdnem olyan jól beszélt franciául, mint maga a francia
tanárnő.
Cinczai tanár úr előbb csak bambán,
állát alátámasztva pislogott, majd a feje le-lecsuklott, aztán néhány
másodperces alvást követően, nagyot koppant a katedrában. De Cinczai tanár úr –
a falnak repülő bogárral ellentétben – azután nem hallgatott el. Vakarta a
fejét és felállt, majd elkezdett sétálni. Egészen addig nem volt baj, amíg meg
nem fordult és frankó érdeklődéssel, valamint az általános unalom űzésére, el
nem kezdte, csak úgy, félig csukott szemmel, a táblára kifektetett szöveget
böngészni.
Okos gyerekek voltak, rendszert is
alkottak, de semmilyen rendszer nem tökéletes. A francia szövegben, az egész
osztály számára érthető követési kóddal elhelyezett magyar nyelvű elemzést,
Cinczai tanár úr megerőltetés nélkül, a negyedik szó olvasása után kiszúrta.
Fiatal volt még, gyorsan magához tért.
Csinált egy szabályos hátraarcot, és az osztálynak szegezte a kérdést:
– Ki csinálta ezt a puskát?
Majd lassan, mint egy lefagyóban levő
számítógép visszafordult, feltekintett az öt méter széles táblára, és végleg
lefagyott. Az osztály merevlemeze is némi füstölgés után ledermesztette a
jelenlevőket.
Csengetés után feltűnt, hogy sem zaj,
sem tanár. Amikor rájuk találtak a szerelők, először az osztályt – gyors
kikapcsolás után újraindítva – állították harci rendbe, majd Cinczai tanár úr
összes programját, egyenként bezárva, szép óvatosan kikapcsolva, rendesen
megvárva a biztonságos újraindításhoz szükséges időt, megnyomták a gombot. Kerregve
indult, de a tanár úr is visszaéberedett.
– Maguk mit keresnek itt? Lesznek
szívesek sürgősségileg kitoloncolódni, dolgozatot írunk! Osztály, megadtam a
témát, tessék, kérem, dolgozni!
Visszaült az asztalhoz, fejét
alátámasztotta, és a diákok látták a szemében, hogy az újraindításkor elvesztek
a lefagyás adatai. Cinczai tanár úr nem emlékezett.
Megírták a dolgozatot, leadták, és a
legjobb informatikust ünnepélyesen felkérte az osztály, hogy cseréljen
merevlemezt a tanárban, hiszen nincs az az információ, amelyik örökre elvész. A
dolgozat pedig dögunalom bár, de az értékelése nem lényegtelen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése