Nem operabál volt, mindössze egy
egyszerű, rendkívüli értéket magában hordozó, cigányzenére nótázó, magyar
operaénekes tiszteletére cserélték le Jánosék uniszex, egyen farmerüket és
kockás ingüket, hozzájuk kevésbé illő öltözékre.
Különleges csemege volt, sivatagban
oázist varázsoló esemény. Nem olyan, mint az összes többi – az évad részeként –
8-10 sima-egyenes darab. Mi az a koppinthatatlanul, asztal sarkán is alig
számolható különbség, ami az amúgy látási viszonyok szempontjából a
legtökéletesebb élményt nyújtó nézőtér és a kis rekeszekre szeletelt, látási
viszonyaiban korlátozottabb, de az eseményhez kimagaslóan méltóbb páholy között
van?
Az első emeletre vett jegyet, jobbról a
másodikba. Még arra is ügyelt, hogy biztosan elöl, a korlátnál legyen a helyük,
és nem a mögöttük kéklő plüssbe bújtatott, lentről nagyon csinos, aranyozott
domborművek mögé rejtett, kényelmetlen és látási viszonyokra alig alkalmas,
szinte gyalulatlan, zöldellő deszkájú lócán. Bementek, a szépséges
padlócsempéjű előtérből helyet foglalva. Hogy jobban lássanak, a korlátra
könyököltek, talán színházban nem túlzott ildomossággal, amikor felgördülő
függöny mögötti, hatalmasnak nem nevezhető színpadon a zenekar elé beállt a jól
ismert magyar, mélységesen basszus operaénekes.
Nem özönlöttek a magyar színi világ
jelesei csomóstól arrafelé, ezért volt olyan izzítóan kimagasló esemény. Néhány
szót intézett viccesen a közönséghez a termetes, vékonytól messze álló férfiú, amiből
következtetni lehetett ismeretek híján is, hogy nem a tenor hang hajlított
erőssége propellerezik ki irigylésre méltóan nyugodt énjéből. Ám valami nem
várt dolog történt. Odaintett a bandának, majd a kotta legalsó vonala alatt öt-hat
segédvonallal, elkezdett kimondhatatlan mélységű basszus hangon, tökéletesen
énekelni. Nem hiszem, hogy volt a teremben, aki a "legmagasabb"
kiénekelt kottajegyet is – kínvallatásra akár –, de ki tudta volna adni.
János nem létező szemüvegét előbb
kiguvadt, meglepett szemei dobták a nézőtérre hangtalanul, majd beindult a
lavina. Utoljára a katonai eskütétel alatt, fegyverrel tisztelegve kapta el a
röhögőgörcs, mikor az ezredparancsnok méltóságteljes elhaladásában hasra esett,
előtte. Akkor a rekeszizmok és a pofazacskó rángását, egész testéből torztükör
figurájába vijjogó nevetést, a folyamatos "börtönbe jutok, börtönbe jutok,
börtönbe jutok" stimuláló szavak szuggesztív ismételgetésével oldotta ki.
Ám itt nem volt ekkora tétje a dolognak,
ezért bármennyire is igyekezett merevíteni tudatát, a – pufogó röhögést
érzékelő – kiváló énekes meg nem sértésére, valamint az őt nagyító alá vevő
közönség jelentős részétől, nem tudott saját presztízsét védelmező álarc mögé
bújni. Előbb az orrát fogta be, majd a száján folytatta, maga által sem
kívánatos pufogását. Mély volt nagyon az a hang, de már rég nem attól röhögött,
sőt az első pillanatban sem. Olyan kínröhögésbe vitte a gombnyomású terepasztal,
aahogyan tizedikesen, Lali padtársa beszólására reagált, csak akkor még
zavartalanabbul.
Mikulás nap volt és Lali megjegyezte.
– Ma van Mikulás!
– Tényleg? December 5.- e van.
– Este jön a krampusz!
Ettől mind a ketten a padjukból kezdtek
el előbb rezegve, majd lefolyva röhögni. Az angol tanárnő a mai napig nem tudja
– ha él még –, hogy nem rajta röhögtek végig 50 percet, csak megállíthatatlan
kínröhögés áldozataivá lettek.
Most orrát, száját is befogta már, de
rázkódott a teste, követelte a lélegzést. Negyedórás kínlódás után hagyta el a
páholyt, "mindjárt jövök, drágám" vonagló jajgatással párjának és
másoknak örömére, kilépett. A folyosón az ablak mellé állt, belekapaszkodott a
zöld fal redőibe, csapkodta magát és teli tüdőből röhögött. Könnyei
patakzottak, egyre rosszabbul érezte magát. Nagyon szeretett volna már nem
röhögni. Tudta, hogy nincs min, és ettől még jobban röhögött. Hártyaszerű,
nagy, szájat tátó pontyokat látott repülni az utcán épp vele szembe, mikor egy
kétes szépségű, színházhoz lankadatlan hűséget esküdött takarítónő vállon
ragadta.
– Ne zavarja az előadást, vagy tűnjön
el!
– Na de, itt a folyosón vagyunk,
hallótávon kívül – nyökögte hebegve.
– Csakhogy, kérem, az ajtók alig
szigetelnek, a nézőtéren annyit hallanak, hogy valaki torkaszakadtából röhög.
Gondoljon a művész úrra! Jöjjön! – és belökte a művészlejáróba. – Röhögje ki
magát, és menjen vissza. Ha nem tudja magát kókadt pálma fonnyadt levelére
lankasztani, úgy kivezetem. Itt nem tud kimenni, zárva van, majd a főbejáraton,
ha már röhögni jár színházba.
Visszatántorgott, és szenvedett tovább.
Nagyon szeretett volna nem röhögni, annyian látták. Ha mindössze atlétába
öltözött volna, öltönykabát helyett, sem szégyenítette volna jobban. Ropogott a
gerince!
Valahogy véget ért az előadás, és a
kiváló, nagyokat szuszogó basszus elcsendesedett. A közönségnek szuggesztív
tekintettel mondott búcsút, a zenekarnak beintett és elkezdte énekelni.
"Nádfedél, faluvég,
jaj, hazajutok-e még?
Vár otthon reám az édesanyám,
és visszavár szép magyar hazám."
A kakasülőn egy lány felsikított, olyan
magánkívüli, eksztatikus állapotba esett, amin János már nem nagyon tudott
meglepődni. A végigröhögött szenvedés után, valami belső kényszertől, vigyázzba
vágta magát. Előbb mögötte, majd a szemközti páholyok dundi domborművei előtt
csücsülők, aztán az egész nézőtér felállt és megdermedt. A röhögést kiváltó,
röpködő halálfejek eltűntek. Megnyugodott, mint mindenki, és a könny már egész
más – a színésznek, a teljesítménynek, a dalnak és valami nehezen
megfogalmazható, belső felemelő – parancsnak, szavakba nem önthető mélységes,
akarattalan visszajelzése lett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése