– Itt a villamospótló, itt a
villamospótló!
Károgja egy selejtes, rikkancshoz
hasonló, 60 körüli kisfiú, és serényen hetvenkedve, jobb kézzel csengettyűt
rázva, beáll a villamossínekre. Valami saját tákolmányt húz maga után, amit
kiselejtezett motorbicikli-kerekekre szerelt. Deszkaomladék omladozó tömegének,
egy teljesen egységes nyirokcsomónak is nevezhetnénk. A szó biológiai
értelmében semmiképpen sem, de az átázott ősiség illatát fanyarul terjesztő
gurulmány minden része korhadtan nyiszog, a fémrészeket is átható rozsda fedi.
Nem járom, hanem az egylovas kocsik nyakába dobott, bőrzete díszíti. A vállain
átvetett, befogott patátlanság, egy személyben, csak úgy sugárzik.
A tömeg izgága, óráját bámuló és
toporog. Van, aki dühösen lökné odább, mások szép szóval tessékelnék más
belátások mezejére. Ki tudja, miért, ő ott marad, nagyon boldog mosollyal
díszített, őszes borostájú, kerek fejével.
– Beszállás, hölgyeim és uraim,
beszállás!
Mint recsegő rádió hangszórója, harsogja
az őt várók felé.
– Nemsokára jönnek a kollégák is. Azt hiszem,
öten férnek fel.
"Ismét egy bolond, és éppen nekem
kellett kifogni", kódorog a mélán bántó gondolat fejről fejre. Egy
negyvenes nő nyelvet nyújt rá, egy húszas ifjonc jelentőségteljes középső-ujj-mutatványt
hajt végre. Ötvenen túli férfi gondolta, "a kommunikálás a legjobb mód
minden hülye meggyőzésére".
– Üdv, öreg harcos! Tudja, mi a
villamospótló buszt várjuk, ezen a vonalon ma csörömpölés híján duda szól.
A furcsa szerzet visszaszól.
– Tévedésben méltóztatik lenni, tisztelt
utazóközönség, én és a társaim vagyunk a "Z" terv.
– Bocsánatot kérek, micsodák maguk? Ugye
nem akarja azt mondani, hogy több ilyen is jön?
– De, kérem! Nyugatról terjedt el, hogy
mindig kell egy "B" terv, ezt a közlekedési vállalat tovább
fejlesztette "C" és a többi tervekre. Mi vagyunk a "Z"
terv, tudja, mint Zoltán.
– Honnan tudja a nevemet?
– Bocsánatot kérek, tisztelt utas, csak
a terv jelzésére utaltam. Az van, tetszik tudni, hogy a buszsofőrök sztrájkba
léptek, a kisbuszosok is csatlakoztak, és mindenki pechjére a taxisofőrök is.
Különben nem ácsorognánk itt. A villamosok startból nem járnak, különben nem
kellene pótolni őket. Végigszedték az összes – higgye el nekem, az összes –
lehetőséget, és visszanyúltak hozzánk. Elég furcsa a hivatalos megnevezésünk,
de riksásoknak neveztek minket.
– Azt hittem, olyanok csak a Távol-Keleten
vannak.
– Ez csak egy formális megnevezés.
Valójában, úgy negyven éve bútort fuvaroztunk, esetleg háztartási gépeket. A
személyszállításba csak most, a "Z" terv kapcsán keveredtünk be.
– Mondja, öregem, így akarja húzni
ötünkkel ezt a tragacsot? Különben is, mire üljünk?
– Rengeteg állóhely van, ötüknek
bőségesen. Én húzom, a következő – már jön is a kolléga – motorizált alegység.
– Tessék??? Úgy látom, egy biciklivel
jön, megbolondulok!
– Ne tessék, kérem! Láthatnám a
jegyeket? Foglaljanak helyet! Rendben. Na, most még csak annyit, hogy mielőtt
beáll a motorizált alegység, rövid kiképzést tartanék. Dombon lefelé kocogok,
amíg tart a tehetetlenség, húzom, aztán majd leugrálnak, és egy ilyen
interaktív közlekedés – mint többletszolgáltatás – keretén belül, besegítenek
taszítani a limómat. A motorizáltamnak sokkal könnyebb lesz, de még
motorizáltabb is van közöttünk. Kettőnek képzeljék, dongó motor van a
biciklijére szerelve. Náluk többe kerül a jegy elméletileg, gyakorlatilag
viszont kimaradnak az interaktivitás többletszolgáltatásából. Tehát egy laposan
unalmas, valódi riksához méltatlan szolgáltatás áldozatai lesznek. Tessenek,
kérem, felszállni, indulunk!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése