Fúga, csengettyűre és latin dalocskára , opus 12/C.
Duruzsolt az osztály. Nem úgy, mint
általában, tanár nélkül lyukas órán, már-már harsogva, sőt kiabálva. Nem is
úgy, mint mikor a katedrán bóbiskolást mímelő, unott oktató figyelmét akarják
kijátszani – természetesen sikertelenül –, csendesnek vélt, de jól hallható
beszélgetéssel, valahol középúton, hiszen napok kérdése és beérnek. Nem
véletlenül érettségi az érettségi!
Kicsit furcsán néztek
ki, olyan vőlegényes, személyre szabatott öltönyeikben. A néhány lány igen
szolid eleganciájú, sötétkék szoknyája, fehér blúzzal, mégsem olyan volt, mint
korábban, KISZ-rendezvényeken. Kimondottan elegánsan, igazi érett nőt
sejttettek öltözetük alatt. Nem volt ez túlzás, hiszen a már-már érett
osztályban a 19 évet mindenki betöltötte.
A folyosókon a
villanycsengők mellett – az évnek erre az egyetlen napjára rendszeresített –
ősrégi csengettyűket ráztak az alsóbb osztályos diákok. Valóban ünnepi hangulat
övezett mindent. Valami elkezdődhetett, mert kint a gaudeamus hangja
felcsendült.
– Látjátok, nemsokára
ránk kerül a sor, de hol lehet a Sztió – jegyezte meg Dorin.
Icuka átszólt az ablak
melletti padsorból:
– Gyerekek, odalent
elkezdődött az ünnepség, úgy látszik, két szériában csinálják.
– Lányok, lesztek
szívesek jó hangosan kántálni azt a gaudeamust – vagy mit –, nekünk elég ciki.
Harminchatan voltak, és
mint kiemelkedően szerencsés mechanika osztály, a többiekkel ellentétben, ahol
általában nulla és kettő között mozgott a lányok száma, vérbő hat leányzó
dagasztotta minden más osztálybéli fiúk irigységét, akik lányt rosszabb esetben
még szünetben sem láttak. "Ezt a kutya szerencsét", gondolták,
"minden öt fiúra jut egy lány".
Való igaz, az a hat
lány fiúsítva volt. Nem küllemre; de a korosztálybéli fiúk gondolkodásmódját
igen közelről volt lehetőségük, a legmélyebb pontokig, minden erőfeszítés
nélkül tanulmányozni. Úgy lepattant róluk a rendes körülmények között, vegyes
osztályba járó társaikat esetleg sértő, bántó megjegyzés, anekdota, vagy
beszólás, mint gumigolyó a falról. Rég elfelejtették, hogy bizonyos esetekben
illendő megsértődni, elpirulni.
Harminc fiú között ők
hatan igazán jól érezték magukat. Rodi odaszólt az osztályfelelőshöz:
– Te Teo! Hol cselleng
ez a Sztió? Szerintem már rég itt kellene lennie, odalent már az ünnepség
zajlik.
– Már mondtam – szólt
az egykedvű, de mindig mosolygós – eléggé „ahogy esik, úgy puffan” hozzáállású,
amúgy igazi életművész – Lujó –, tutira veszem, hogy két ünnepség lesz, sok a
végzős osztály.
– Tizenkét végzős
osztály van, más helyzetekben sem szoktak két ünnepséget csinálni.
– Na, bumm! Nekem is
hiányzik a Sztió, olyan jó innen az első padból nézni, amint rövidke ruhájában
lábujjhegyre emelkedik, és a tábla legeslegtetejére írja a leckevázlatokat.
Mikor a közepéig ér, már talpon áll, újra töröl és lábujjhegyre áll. Gyönyörű
szép combjai vannak, és nagyon vonzó feneke!
A lányok ezt teljesen a
megszokott immunitással fogadták. Az osztály fele gyorsan beállt Lujó mellé,
hogy a mindenit, jó dögös Sztiónk van nekünk, csak az elmúlt két-három hónapban
kicsit lökötté vált, olyan igazi hisztis tyúk lett belőle.
– Megvan a maga baja –
próbálkozott Miti meggyőzni az érés előttieket –, otthagyta a férje.
– Normális az? Egy
ilyen bombázót csak úgy otthagyni – szólt Lujó.
– Azt hiszem, nem
engedte, hogy igyon, vagy valami ilyesmi.
– Á, az más! Akkor
megértem a szerencsétlent, valamit azért mégis kitalálhatott volna.
– Ne hülyéskedjetek,
srácok, ez a nő tisztára be van dilizve. Már senki nem feleltetett, ő az utolsó
órákon is olyasmivel nyaggatott, amivel négy éven keresztül soha. Tudjátok,
mostanában ahogy bejött, jó, ha nem ugrott ki a gyomrom a számon. Tiszta
idegbaj! Akár kémia, akár osztályfőnöki óra van, ül mint egy besárgult, meg sem
nyekken. Aztán rámutat valamelyikünkre, és kérdez valamit. Tökmindegy mit
válaszolunk, a következő pillanatban úgy ordít, hogy még a hajszálai is
egyenként különböző irányba visítanak.
– Ez így van, most
éppen elbandukolunk előle, valami nagy betűs élet, vagy mi a fene vár ránk.
Jaj, de jó lesz katonának menni, nagyobb gyönyörűségről álmodni sem tudok.
Remélem, sikerül az egyetemi felvételim, és akkor csak kilenc hónap, ha nem,
akkor lenyomom a tizenhatot. Másodjára majd csak bejutok.
A lányoldalról az ablak
mellől egyre nagyobb volt a mocorgás. Valami nagyon nem stimmelt, leálltak a
csengők. Egy gramm gaudeamust sem énekelt már senki, és odalent úgy folyt az
ünnepség, mintha lassan fejeznék is be.
– Ilyen nincs! Csak
szólnának, ha ott lenne a sora! Ennyire hülye nem lehet a Sztió!
Lendült az ajtó,
belépett. Hogy hallotta vagy nem, azt nem lehet tudni, és leült a katedrához.
Borzas fejjel, láthatóan vöröshagymára kisírt szemekkel és pepitán pöttyös
arcbőrrel, amit az aznapi menetrendszerű hisztéria elmaradásának köszönhetett.
Úgy néz ki, ha nem hisztizhetett, allergiássá vált a nemhisztire. Leült, mint
szokott, leborult, alátámasztotta az állát és hallgatott.
A szokásos néma csend
pár másodpercig tartott, aztán, mintha ott sem lenne, folytatódott a
beszélgetés, természetesen rendesen, hangosan.
Feltekintett az
osztályra, felpattant, kezébe fogott egy krétát és ráripakodott a társaságra:
– Gyerekek, mindenki
vegye elő a füzeteit, írószereit! A mai lecke címe, az egyenes vonalú
egyenletes mozgás. Mişcarea rectilinie uniformă, írta fel a tábla tetejére és
ettől a pillanattól valóban néma csend támadt, olyan, mint az órákon.
Megbolondult ez a nő –
gondolta 36 elme egyesülve –, ezt a leckét talán négy éve tanultuk. Éppen
ballagnunk kellene, az is lehet, hogy már kellett volna, ő meg ilyesmivel
játszik.
Valamit érzékelhetett a
megrökönyödésből, lecsapta a krétát az asztalra, és láthatóan elő nem készített
búcsúztató szövegfélét próbált rögtönözni. Rém rosszul sikerült színházi
előadása.
– Gyerekek, tanuljunk
az egyenes vonalú egyenletes mozgásból…
Megpróbált valamit, az
elmúlt négy évben kapottakra vetíteni, de sehogy sem jött össze. Hebegett,
habogott, makogott. Megint csak zavartalan beszélgetésbe kezdett az osztály.
Cornel a második padsorból odaszólt:
– A tanár néni, úgy
látom, nem készült.
– Nekem is úgy tűnik –
kapta a teljesen hangos választ.
Hogy mi lett volna a
következménye, nem lehetett tudni. Egy kilencedikes gyerek rontott be
egyenruhában.
– Tanárnő, kérem, miért
nem jöttek le a ballagásra? Az igazgató éppen most érzékelte, hogy a 12/C nincs
lent.
– Elkezdődött a
ballagás?
– Már rég befejeződött,
az ünnepség is lassan befejeződik odalent.
– Gyerekek, gyorsan
futás le az épület elé, ott mindenki várjon meg!
Elkezdődött a
futóverseny, kezdetét vette a soha nem látott vágta végig a folyosón és le a
lépcsőn.
Saját felelősségét,
röpke mérlegeléssel tényezőnek érezve, a Sztió rohant leggyorsabban. Kettes
sorokba állította az osztályt, és mintegy igazi jókedvvel, rajta kívül talán
még egy lány és egy fiú döngicsélte bágyadtan a gaudeamust.
Copil igazgató úr,
valódi pedagógushoz méltón, a jobb szeme sarkából észrevette a vadul közeledő,
lehangolt sereget. A mikrofonba kiáltotta:
– Isten hozott
benneteket, 12/C, azt hittem, már sohasem jöttök.
Nem volt könnyű dolga,
a hozzátartozók már mind bőgtek és nem örömkönnyekkel. Azt gondolták, hogy
valami nagy disznóság történhetett, olyanra nemigen szokott példa lenni, hogy
ballagáskor egy egész osztály eltűnjön. Az igazgató úr nem nagyon próbálkozott.
Látta és értette, hogy mi történik a lelkekben. Várt és odaszólt:
– A 12/C tiszteletére,
velük és nekünk, ahogy a torkotokon kifér, énekeljétek el a gaudeamust!
És zengett a „Post
jucundum juventutem”. Mikor befejezték, búfelejtőül, és hogy ezeknek a
szerencsétleneknek is valami – rohamtörlő – ballagás élményféle maradjon, Copil
igazgató úr még egyszer felkért minden végzőst, hogy kizárólag a 12/C
tiszteletére, énekeljék el a gaudeamust. Ez megtörtént, majd nagyjából azt a
beszédet, amit azelőtt elmondhatott, rutinos szónokhoz méltóan, elmondta még
egyszer. Így az egész ünnepség úgy egy fél órával tovább tartott.
Odaintette a hozzá
legközelebb álló tizedikest, akinél csengő volt, kivette a kezéből és negyed
ütemesen elkezdte rázni.
– Elbocsátalak
benneteket az iskolából, mindenki elmehet. Találkozunk az érettségi vizsgán. A
12/C, mely utolsónak jött, elsőnek távozhat. Kérem, mindenki tapsolja meg őket!
12/C, még egyszer, így, elballagáskor énekeljétek el a gaudeamust, csak nekünk!
Akkor már megtették.
Hála Copil igazgató úrnak, nem csak a roham és az eszementség maradt emlékül.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése