Az emberi brutalitás
fekete iszapja, leszáradt rétegekben, akár egy piramis helyezkedik egymásra. A
piramisról ismert, hogy az egymást követő rétegek, egyre kisebb kerületűek. A
legfelső a legkisebb, tehát az ősbrutalitástól napjainkig, szép redőzöttséggel,
statisztikailag kimutatható a zsugorodás. Hajdani háborúk – az egymást
fejszével és lándzsával vagdosó, döfködő katonák – helyett humánus megoldások
léptek életbe. A bűncselekmények száma –rémhírterjesztésekkel szemben –
exponenciálisan csökken. Ezért vetődik fel, ha nem is az izlandi példa
támogatása – ahol a gyilkos többnyire valamivel több, mint egy kemény szóbeli
dorgálással megússza –, hogy máshol is szükség lenne alternatív büntetésmódok
bevezetésére.
Nem kell messze
visszamennünk a múltba ahhoz, hogy megtaláljuk a mai büntetések kegyetlenségét
tompító példázatokat. Gondoljunk csak a XIX. századig használatos
gályarabságra, ami manapság felfoghatatlan, de sok esetben a halálos ítélet
kiváltója volt. Tíz-tizenkét év gályarabság után, mint aki jól végezte dolgát,
fehér cilinderrel és sétapálcával mehetett haza a megizmosodott tévelygő.
Nem kérdés, hogy az
ilyen rövidtávú, de nagyon kemény büntetési módok, időnként akár halálhoz is
vezethettek. Sokan ezt a mai napig felfújják, pedig a valódi halálozási ráta a
90-95 százalékot soha nem haladhatta meg.
A bűncselekményeket
napjainkban is lehet kategorizálni, mint bármikor, és nem csak életkorilag.
Említettük a gályarabságot. Mostanában, mikor a föld fosszilis energiahordozói
elfogyóban vannak, a tömegközlekedés pedig háttérbe szorul, számtalan
vasútvonalat számolunk fel érdeklődési hiányra hivatkozva, pedig a megoldás
kézenfekvő. Kezdjünk el egy osztályozást!
Tyúktolvaj, ez alatt a
kisebb kaliberű bűncselekményeket értjük. Majd egytől ötig pontozva, a skála
legvégén nem jeles, hanem a legsúlyosabb bűncselekmények állnának.
A tyúktolvajok esetében
az alternatív módszer felajánlását mellőzhetnénk, de úgy a középkategóriától
felfelé – beleértve a tényleges életfogytiglanosokat is, akiket húsz évvel
ezelőtt bizonyosan kivégeztek volna –, fel kellene ajánlani a humánus
életperspektívákat felcsillantó, tulajdonképpen serkentő hatású, kiváltó
lehetőséget.
Az állomási
lerakatokban még meglevő járgányokat munkába állíthatnánk, kisebb hosszúságú
szerelvények vontatására. Ezeket önkéntességi alapon, bizonyos elítéltek
működtetnének. Különös kegyetlenséggel elkövetett emberölésért, tényleges
életfogytigra ítélt esetében, 12-15 évig tartó terjedelemben. Egyéb életellenes
és súlyos vagyonellenes bűncselekményeknél, néhány hónaptól három évig tartó
terjedelemben, folyamatos műszakban. Megnagyobbítva a járgányokat, pihenő,
tartalékos, valamint az őrszemélyzet folyamatos elszállásolására alkalmas
rekeszekkel, az elítéltek mozgás és bezártság érzetét csökkentve, valamint az
életfogytiglanosok kilátástalanságát megszüntetve, egymást felváltva hajthatnák
– az utazóközönség örömére – a járgányokkal vontatott szerelvényeket.
Különös gondot
fordítanánk arra, hogy a törvény bevezetése után, boldog derűvel azt választó
sokadalom, csakis kérelemre juthasson a könnyített járgányolás jótékony,
társadalomépítő és főleg újraintegráló csúszdájába.
A haszon kézenfekvő!
Alig igénybe vett vonalak felszámolása szükségtelenné válik, az utazóközönség
boldog lesz, magunk pedig erkölcsi magaslatokba zúdulhatunk önnön jóindulatunk
tudatában.
Itt a jóságos embervédő
szerepéből a szóvivő visszavedlett önmagává és daráló sebességével hadarta:
– A törvényt a tegnapi
dátummal a parlament elé terjesztjük szavazásra, izgatottan várjuk az
eredményt, tehát a honatyák kezében a döntés; 98 százalékban igennel, 0,7 százalék
nemmel fognak dönteni, 1,3 százalék tartózkodni fog. Ne szaladjunk ennyire
előre a kihirdetésig, természetesen megvárjuk a tegnapi napot. De, hogy a
demokrácia biztosan ne sérüljön, ha a tegnapi szavazás nem juttatja sikerre a
tervezetet és elbukna, úgy népszavazást írunk ki. Türelmüket várjuk a tegnapi
napig!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése