2011. október 17., hétfő

Ebugatta

"Amíg meg nem tapasztaltuk, milyen érzés szeretni egy állatot, lelkünk egy része mélyen alszik." 
Anatole France


“Lakodalom van a mi utcánkba, ide hallik zengő muzsikája...” – nyikorogta a rezesbanda. Irigyeltük a trombitást, akinek hatalmas hangszere egész teste köré tekeredett, csak azt nem értettük, hogy fog kimászni valaha belőle…
A násznép, a menyasszonnyal és vőlegénnyel, a templomban tartózkodott, a fiatalok éppen örök hűséget esküdtek. A férfiak jelentősen ittasság közeli csapata a zenekarral kornyikált a templom előtt. Időnként egy-egy ember kijött, csendre inteni őket.
– Na de, emberek! Így nem lehet rendesen megesküdni. Nem is halljuk a papnak a hangját, meg aztán honnan tudjuk, hogy a fiatalok igent vagy nemet mondtak...
Visszavettek egy cseppet a zűrzavarból, majd újra kezdték. Ekkor megjelent egy ember, láthatóan bűnbánóképű, végtelenül szomorú kutyával, egy póráznak nem nevezhető dróton maga mellett.
– Hát te mit csinálsz, Lajkó? Hová viszed a kutyát?
– Megyek, oszt levágom a fejit!
– Hát miért nem akasztod inkább fel?
– Hagyjad má’, tavaly meggyűlt nagyon a bajom eggyel, majnem megharapott, amikor felakasztottam.
– Lajos bátyám, mi a túróért bántja azt a kutyát? – szólott egy ifjonc.
– Azt a málészájú képedet, te kölyök, ne szólj bele a nagyok dolgába!
– Megevett egy csirkét, móresre kell tanítani!
– Akkor is… Miért vágja le a fejit, nem lenne elég egy jókora verés?
– Na, ide figyelj, fiam! – szólott rá Imre bá' –, úgy hazaváglak lakodalmastól együtt, mint Jancsi a macskáját!
– Nem szóltam én semmit, Imre bátyám, csak úgy érdeklődtem…
– Na, most figyelj, te Lajos! Hogy akarod ennek a kutyának a fejit levágni, hát szerte-szíjjel harap?
– Nízzed, elviszem a dögkútig, itt a falu mellett, aztán hozzákötöm egy fához, jó szorosan. Ott pusztul!
– Én nagyon vigyáznék a helyedben, mert megharap...
– Vigyázok én magamra, te csak ne félts!
A szerencsétlen kutya csak állt, érezte, hogy valami nagy bűnt követett el, és iszonyatos büntetést fog kapni, amit kutyafejjel jogosnak is vélt, mert az ő gazdája mindig és mindenben helyesen döntött… Leszegett fejjel kicsit vinnyogott, mint egy síró gyermek, pedig pár órával előbb, még minden betolakodónak nekiesett volna, most meg csak állt bűnbánóan.
– No, Lajkó, ugye iszol egyet?
– Hát hogyne innék, adjad csak!
Minden férfinak a zsebében volt egy flaska, így aztán Lajkó jól teleitta magát borral. Ez esetében legalább egy decit jelentett, nyolc –tíz üvegből, külön, külön.
– Na, én megyek, aztán lehet, hogy még itt lellek benneteket visszajövetben.
– De Imre bátyám, talán mégsem kellene annak a kutyának a fejit levágni! Miért nem szólt Lajos bátyámnak?
– Te taknyos, búbánatoskodsz itt, mint egy asszony! Menjél közéjük, nem való vagy te férfinak, a bajszod is még csak pelyhezik!
A közösség kitaszítását elkerülendő, sötét vigyorral csak annyi mondott:
– Csak vicceltem, nem gondolja, hogy a kutyát többre tartom egy embernél?
– No azért!
Közben az esküvés megtörtént, már majdnem jöttek kifelé a templomból, amikor megjelent a derékig véres Lajos bá'.
– Na, megcsináltad?
– Meg én, Imre!
– Nem harapott meg?
– Nem, olyan vót, mint egy hülye kiskölyök, vinnyogott ott magában, meg bámult azokkal a bamba szemeivel, hagyta, hogy odakössem a fához. Aztán mikor felemeltem a baltát, csak nézett, mint egy dilis. Aztán, mikor rávágtam egyet, meg sem nyekkent többet. Utána belelöktem a dögkútba.
– Na, igyál még egy korty bort, megérdemled ilyen zaklatottság után!
– Lajos bátyám! Akkor az a kutya most mórest tanult?
– Mórest, az anyját! Mórest! Nem eszi többet a tyúkjaimat!
– De mást sem csinál…
– Ez már megint búbánatoskodik itten! Vágja már valaki pofán ezt a tejfeles szájú tacskót!
– No, hát én csak annyit kérdeztem, hogy mórest tanult-e a kutya! Megkaptam rá a választ.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése