– Valami baj van, uram? Miért hápog úgy,
mint egy megnémult csuka? Azt hiszem, mégis inkább pisztrángra emlékeztet…
Valamikor maszkmesterként dolgozhatott, esetleg színészeknek tanít pantomimot?
Gyönyörű az arcának a gumimozgása. Ilyen szép, szabályos oldalspárgát egy 90
kg-os férfitól, a maga korában még soha nem láttam. Tőlem, ha gondolja, az
egész oktatást folytathatjuk így, csak nem tudom, hogy fog akkor megtanulni
síelni. Lesz szíves, hangosabban egy kicsit! – szólt az oldalspárgázó hegyi Belfegorhoz.
– Hallom, hogy valamit – érdekes nyikorgón – meglehetősen szapora
lélegzetvételek között ismételget, de nem értem. Várjon, segítek felállni, én
sem hallok már a legjobban.
A talpra állított tanonc, csendes
nyüszítésből, fokozatosan hangosodó, keserves ordításba kezdett.
– Miért nem segített fel? Szétvitte a sí
a lábaimat!
– Ugyan, kérem! Ez itt sílecke, én azt
hittem, maga tornászbajnok, és előlazításul az egész oktatást lábizom-nyújtással
akarja végighallgatni. Akkor most maradjunk így függőlegesen!
– Könyörögve kérem, tanítson meg, hogy
ne spárgázzak még egyszer, soha többet az életben! – nyögte a tanonc.
– Na, idefigyeljen, ide a két szemembe!
Amennyiben a lécek enyhén V-alakban állnak, mint ahogy most is magánál, akkor
spárgázni fog. Várjon, elkapom!
Még idejében sikerült, csak egy fél
spárgányi terpeszkínba csuklott a tanonc. Nyüszíteni már nem mert, fogait összeszorítva
megköszönte:
– Megjegyeztem, kérem, de ha tényleg
párhuzamosan rakom ezeket a léceket, elindulok lefelé.
– Figyeljen! Minimális fordított V-be
tartsa a léceket, ha nem akar sem spárgázni, sem elindulni. Ez még szégyen is
siklás közben.
– Bocsánatot kérek, nem teljesen világos
a magyarázat!
– Tehát, amennyiben a lécek hátul közel,
elöl távol vannak egymástól, akkor stabilan álldogál, mint most is. Ne tessék,
kérem, lecsücsülni! Vegye már komolyan ezt a leckét! Várjon, felsegítem! – Derékból
előredönti. – Most a szemeimbe tetszik nézni, és megtanítom síelni. A
lesiklásnál igen fontos, hogy a lécek párhuzamosak legyenek, ellenkező esetben
a lábát törheti. Nem ajánlatos szlalomozni, annak megtanulásához azért kell
néhány óra, viszont a lesiklást itt helyben elmagyarázom. Derékból előre dönti
magát, a botokat hónaljba szorítja és nézi azt a pici pontot ott lent. Látja?
– Igen, nagyjából akkora, mint egy
mákszem.
– Az a célpont, oda kell eljutni.
– Mikor?
– Most nemsokára, ha megtanítottam síelni.
Ha nagyon lehajol, gyorsít, ha kicsit felegyenesedik, lassít. Teljesen
függőlegesen ne tegye, veszélyes! Mindent megjegyzett?
– Eddig mindent, most már kezdhetnénk az
első leckét!
A tanonc ilyen arcot még soha nem
látott, de az oktatóját ellepte az értetlenség. Rövid ideig adáshiba-felirat
villogott a homlokán, majd lassan visszatért – előbb a sapkája és a sörénye
közé – és óvatosan szivárgott vissza, fejébe a tudat.
– Mélységesen félreértjük egymást, az
oktatás megtörtént. Jól nézze meg azt a pici pontot, amit az előbb mutattam.
– Ott lent a szakadékban?
– Nem szakadék ez, tanulópálya. Mindent
úgy csináljon, ahogy tanítottam! Javasolnám a sílécek párhuzamosra helyezését,
mert vagy spárgázni fog, vagy hasra esni, netán hanyatt. Egyik sem célszerű!
– De mivel? Az előbb mondta, ha
párhuzamosak ezek a francok, akkor elkezdek lesiklani.
– Tegye már végre, amit mondtam! – förmedt
homlokára igazított szemüvege alól, szigorúan összefutott szemöldökkel a
tanoncra. Kényelmesen megkerülte, és hátulról adott neki egy határozott, nagyon
egyértelműen előre mutató lökést. Utánakiáltotta:
– Legyen nyugodt, az ötven méter széles
szakadékot, bármilyen lassan is suhanjon, biztonságosan szeli át!
A "nem tudok repülni, nem akarok
meghalni" jajkiáltásból és segélykérő szók sűrű – szapora – éterbe
rebbentéséből az oktató már semmit sem érzékelt. "Zúzmarás jó
napot"-ot köszönt a következő önként jelentkezőjének, kezet szorított
vele. Az egyre távolodó lesikló irányába mutatott.
– Látja? Őt is most képeztem ki.
Gyorsabban, mint nálam, sehol nem lehet megtanulni a lesiklást.
Újdonsült újonca boldog mosollyal
nyugtázta, egy hirtelen lécre csücsülés előtt. Az oktató nem tudta hová tenni
ezt a viselkedést.
– Ma mindenki meg van bolondulva? Az
egyik spárgázik, a másik üldögél, a következő talán már úszni is fog itt.
Egyes számú tanonc, tudományát
jégverésben kényszerült kamatoztatni. Pár perc alatt, a "segítség,
meghalok" kiáltozások abbahagyása után, előbb halálfélelme, majd az egész
testét elborító bizonytalanság röppent szét. Mellette, negyedsebességgel
ide-oda cikázó pancsereket leelőzve, előbb csúcstartónak érezte magát, majd
szeme sarkából látta is, amint előbb az Európa-csúcsot, majd a világcsúcsot
dönti le lábukról a rájuk fröccsenő hó. Aztán, a jövőben keletkező, összes
felsorakozó csúcsok aléltan estek össze a bajnok suhanásától. A kozmoszba röppenő
űrhajósnak képzelte magát, azzal a felsőbbrendűségi tudattal, hogy neki nincs
szüksége semmilyen védő közegre, űrhajó nélkül is csodálatosan száll az űrben.
Egyre közelebb ért úti céljához, a menedékházhoz. Előbb borsó, majd mandulaszem
nagyságúra dagadt, a dióméretnél tökéletesen kivehető menedékház-formájú lett.
Ahogyan közeledett, előbb az épület részei lángoltak aranyba öltöztetve, a hó
által visszavert napsugarakban, majd a csendesen sétáló vagy teraszon üldögélő
turisták is egyre kivehetőbbek lettek.
– Azt a mindenit – gondolta –, hogy
fogok megállni? Ezt az oktatóm, két teljes szóval elmagyarázta, de nem
emlékszem, mi a teendő. Örülnék, ha kifeszítenének egy hálót, különben¼
A gondolat befejezésére nem volt ideje.
Mint gömbölyű ágyúgolyó vágódott a gerendaépületnek, amit becsapódással tarolt.
Átsuhant a társalgón, a túlsó oldalon ki, és még boldogabb lett, a kugliban is
ő a bajnok. A gerendák szálltak az ég felé, semmi kétség, hogy minden létező
pontszámot felülmúlt kedvenc sportágában.
Enyhén hátratekintett, szívet melengető
volt látni a – szerteszét röpködő – gerendákat és fekvő embereket. Mikor előre
nézett, már nem volt ideje a földi irányítóközponttól pályamódosítást kérni,
nekizúdult a hegyoldalnak, és csak haladt, haladt benne előre. Mögötte
kitárulkozó, csodaszép cseppkőbarlang született. Valamivel később
Tanonc-barlangnak nevezték el; de ekkor még nem volt neve.
Csak állt, léceivel a mennyezetbe
fúródva, és spekulált, hogyan lehetne kijutni. Közben a feltártnak minősített
barlangot kiépítették, és a turista társadalomnak átadva az idegenvezetők egyik
csoportot vitték a másik után, a csodálatos, minden eddigi elméletet megdöntő
barlangba. Az ugyanis, hogy évmilliók alatt képződik a cseppkő, most egészen
kérdőjel alá penderült. Ez a barlang teljesen biztosan nem létezett röviddel
előbbig.
A leggyönyörűbb látnivaló a „síugró kő”
volt, amit a mennyezetbe fúródva, olyan életszerűen alakított a természet, hogy
akár szobrász műve is lehetett volna.
Tanonc már nagyon unta, szeretett volna
kimenni, izgett-mozgott és sikeresen lepottyant. Előbb kifeküdt, majd
feltápászkodott, elnézést kért mindenkitől, lecsatolta a léceket és kibaktatott
volna, de a bejáratnál nem szerepelt a neve a regisztrált látogatók között.
Sőt, semmilyen igazolvány nem volt nála, a jegyét sem tudta felmutatni.
A kapuőr kezébe nyomta a lecsatolt
léceket, egy suhintással félretolta az immáron lekenyerezettet, és kilépett a
szabadba. A turisták egy része éppen akkor pottyant vissza székébe, és a
gerendák is – csodálatos illeszkedéssel – ugyanoda estek, ahonnan felrepültek.
Így kuglis alakítása nem kerülhetett be egyetlen nyilvántartásba sem.
– Hát, maga, tanonc, azt hittem már
hazament – szólította meglepetten az oktató.
– Az a helyzet, hogy egypár rekordot még
meg kellett döntenem, na meg egy cseppkőbarlangot is létre kellett hoznom. Maga
egy jó oktató!
– Ah, szóval mi csináltuk ezt a
barlangot!
– Nem, kérem! Egyszál egyedül csapódtam
a hegyoldalnak, és fúrtam akaratlanul barlanggá. A cseppkövesedést én sem
értem. Annyi igaz, ha maga nem tanít meg olyan gyorsan síelni, most sem tudás,
sem barlang nem lenne. Egye fene, üsse kő, a Tanonc-barlang – mint látom, így
nevezték el –, a Tanonc és Oktató-barlang nevet kaphatja, amint tisztázódik a
keletkezést okozó, félreérthetetlen közreműködésünk.
– Igen, barátom, szokott ebből haszon is
lenni, tudja. Majd megosztozunk, hiszen a tanonc és oktató, olyan
elválaszthatatlanok egymástól, mint a barlang az üregességtől.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése