2011. október 4., kedd

Önkényes lépcsőfoglaló

– Üdvözlöm, szomszéd úr, de rég nem láttam!
– Á, dehogy, csak nem volt világítás reggel a lépcsőházban, tudja.
– Bocs’, az lehet. Na, várjon, odébb húzódom egy kicsit, hogy fel tudjon menni a lépcsőn.
– Nagyon kedves! Mióta is ismerjük egymást?
– Én tíz éve lakom itt.
– Akkor legalább annyi ideje, hiszen én akkor már kopott fogú, széllel bélelt, vén gebe voltam. Lassan nem is emlékszem, mióta lakom itt.
– Ne búsuljon, még az uborka sem teszi azt, mikor szontyolodott töknek képzeli magát, még rosszabb esetben dinnyének.
– És maga minek képzeli magát?
– Tudja, legszívesebben szabadon szárnyaló, csipkés szárnyú bohóc-sügérnek.
– Mindig is szerettem magával beszélgetni. Olyan, hajat veresítő, apró szemcsés, kicsit túlsült gondolatai vannak, hogy nem tudnék odébb állni. Egy koszos disznó magához képest kerekes sakkfigura.
– Az lehet. Jönnek, mennek itt az emberek, olyan forgalom van. Mindenki köszön mindenkinek, mindenkivel beszélgetek, de legjobban magával szeretek én is. Na, lébucoljon fel, fáradt lehet már.
– Majd jövünk a fiúkkal ultizni.
– Azt jól teszik, nagyon unatkozom itt. Úgy érzem magam, mint egy rozsdás revolver forgótárjába rakott egyetlen töltény. A baj, hogy senki nem pörgeti már, csak csücsülök itt magamnak.
Aztán nyílt a lépcsőház ajtaja, és belépett egy újabb szomszéd.
– Szevasztok, srácok! Mizujs, mizujs? Hogy ityeg a fityeg?
– Nálam minden a régi – mondta az ülő.
– Most jövök a munkából – válaszolt Vili.
– Vilikém, ráérnél két óra múlva? Bútort hozunk, a régit levisszük a kukába, az újat meg fel. A te bivalyerőd nélkül nehezen boldogulnánk.
– Elhiszem, pajtás, hívjál még két-három szomszédot! Repítjük, mint a kapucnis űrhajós a kókuszdiókat. Seperc alatt felsicceljük.
– Te, Vili, jut eszembe, a szomszéd urat el kellene távolítani.
– Á, igen! Tényleg, miért is van maga tíz éve idebilincselve a korláthoz?
– Már nem emlékszem, Tudja, kidagasztotta magát a memóriámból, mint egy jól megkelt cipó, és az emléke is törött köröm lett, mint a TV-macié.
– Nézze, délután hozunk szerszámokat és eltávolítjuk a bilincseit, aztán mehet Isten hírével.
– Ne szúrjanak ki velem, srácok! Így legalább van hol laknom.
– Mondja, maga illegálisan tartózkodik itt tíz esztendeje? – kérdezte tőle Vili.
– Csak nem gondolja, hogy magamat bilincseltem ide! Milyen érdekes, mostanáig senkit nem érdekelt.
– Semmi gond. Az ilyenektől kell megvédeni a társadalmat. Józsikám, add ide a telefonodat, az enyémnek lemerült az aksija. Beszólok a bátyámnak az örsre, hogy vigyék a bűnözőt a maga helyére.
– Srácok, valamikor valaki mocsokul idebilincselt engem, már nagyon sok éve. Azt sem tudom, hogyan tengődtem át ugyanabban a szerkóban, evés, ivás nélkül. Valami – a növények fotoszintéziséhez hasonló – beton-radiációszintézist fejleszthettem ki, vagy mi. Ha most elvisztek, oda a biztonságom. Nem akarok csöves lenni!
– Hallod már, Józsikám! A csöves azt mondja, nem akar csöves lenni. Na, ide figyelj, pajtás! Nem leszel csöves, úgy mész a dutyiba, mint a pinty! Huszan lakunk itt, mind a huszan vádat emelünk ellened!
– Tíz évig senkinek nem szúrtam szemet, miért épp most?
– Na má! Akadályozod a forgalmat kisapám és foglalod a lépcsőt, önkényesen terpeszkedsz itt a bilincseddel, akár a napraforgó a réten. Lesz most lakásod egy darabig.
– Alkut ajánlok. Szereljék le a méregdrága riasztórendszert, leszek én ennek a lépcsőháznak a riasztója 24 órás műszakban. Áll az alku?
– Most az egyszer, mert vajszívünk van. Különben sincs olyan szerszámom, amivel a bilincset el tudnánk távolítani. De ugass jó hangosan, ha betörőt látsz, és a neved a mai naptól kezdve Heki. Áll az alku?
– Ultizni jönnek?
– Hekikém ül, kutyával nem ultizunk!
– Kár. Akkor, ezután – esténként – számolni fogom a csendben idehullámzó, tanganyikai lépcsőfokok csörrenésének doboló ritmusát.



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése