Kétezer év távlatában egy magát
jelentősnek gondoló népes csoport úgy vélte, ideje lenne lefolytatni bizonyos
Karióti Júdás nevű egyén büntető perét, amelynek végeredményeként az illetőről
kétséget kizáróan meg lehetne állapítani a bűnösség vagy ártatlanság tényét.
Hosszas és komoly
egyeztetések után hozzá hasonlóan gyakorlatias gondolkodású embereket
toboroztak a Föld jogásztársadalmából, minden nációt beleértve. Ugyanis a
bűnper lényege, hogy ne egy adott kultúrkör szája íze szerint folyjon az le.
Ateistákat és vallásosakat egyaránt – amolyan sorsolással – kiválasztottak
arra, ami korántsem csak az évszázad, hanem nyugodt lelkiismerettel
állíthatjuk, hogy az elmúlt két évezred legnagyobb érdeklődését és ellenszenvét
kiváltó perré nőheti ki magát.
A szervezők,
mindenféle beállítottságú emberek, fontosnak találták, hogy ne vele
szimpatizáló, vagy őt nem kedvelő ügyvédje és ügyésze legyen. Ezért, a
sportfogadáshoz és lottózáshoz hasonlóan, sorsolás útján nevezték meg az
ügyészt, az ügyvédet és a bírót. Olyan különleges helyzet alakult ki, hogy nem
kellett az ügyésznek ügyész, a védőnek védő, a bírónak bíró gyakorlatúnak lenni, egyszerűen csak jogásznak, jogvégzett embernek.
A perrel kapcsolatban
rögtön mozgásba lendült a gazdasági élet, ha úgy tetszik, a bizniszágazat.
Fogadásokat lehetett kötni hatalmas összegekben, de hatalmas nyeremény
reményében a kifejlet szerint. Megdöbbentett mindenkit, aki az esettel korábban
foglalkozott, hogy az ártatlanságra többen fogadtak, mint a bűnösségre. Itt teológusok
és ateisták egyaránt elgondolkodtak, hogy mi lehet az ok a társadalom
haszonelvűvé válására?! Ezt a meglepő jelenséget az okozta, hogy a
valószínűtlenebb ítélet tűnt valószínűbbnek. Pénz beszél, kutya ugat alapon az
emberek úgy fektettek be, hogy egy ilyen bíróság a mai médiaviszonyok között,
lett légyen is akárki az a bizonyos Karióti Júdás, szimpátianyerési okokból
föltehetően felmentő ítéletet hoz.
A per megkezdése kis
bonyodalommal kezdődött. Az ügyész, megkérdezte a bírót: „Uram, maga hisz Istenben?”
Pedig egymás világnézeti beállítottságát előzetesen tisztázták. A bíró erre nem
lett volna köteles válaszolni, de megtette! Az ügyész fölbátorodva, az ügyvédet
is lekáderezte vallásügyileg, a média jelenlétét kiaknázva. Csak hát az ilyesmi
természetszerűen nagyobb csoportokban lavinát, kisebb csoportokban reakciót
szül, így ügyvédünk is lekáderezte mind a kettőt. Amikor az ügyész angolszász
jogrend alapján ellenállni óhajtott, a bíró elutasította. Nos, kiderült, hogy
egy ateista védi és egy nem ateista vádolja nevezett Kariótit, az
esélyegyenlőség jegyében. A bíró személye – jelen esetben – amolyan valós,
független volt, aki önmagát szabad gondolkodóként határozta meg.
Az első menetben az
ateista védő a sokak által a vádlottnak tulajdonított apokrif evangéliumra
hivatkozva, már-már szentté avatta nevezett Kariótit. A vallásos ügyész
világnézeti síkra történő terelés miatt tiltakozott, amit a bíró egyértelműen
elutasított. Indoklásként megjegyezte, hogy épp neki volt a legfontosabb
mindenki világnézete, és a vádlottat nem lehet függetleníteni egy bizonyos,
több milliárd ember világnézetét átható irányzattól. A bíróság előtt népes
szurkoló és ellenszurkoló tábor gyűlt össze, nem tíz, hanem több tízezres
tömegekben sípolva és kelepelőt forgatva, dobolva és „Hajrá, Júdás!”, másik
oldalról: „Le Júdással!” lózungokat skandálva.
A per folyamatát ez a
tárgyalótermen belül csak annyiban érintette, hogy mind a két oldal,
harmadikként a bíró, tudta, hogy ez a médiaszereplés az életüket, a
végkifejlettől függetlenül, csak pozitívan határozhatja meg, ha csak valami
elképesztő, önmaguk elleni botorságot el nem követnek. Így a védő a vádlott
lojalitását, nyelvtudását, annak gazdasági és politikai műveltségét,
rátermettségét hangsúlyozta, vallásos keresztényként; az ügyész magánéletben
bár ateista, de jelen kihívás hatására saját érdeke szempontjából hirtelen
vallásos kereszténnyé buzdulva, a Mester elárulóját, a tolvajt, a sunnyogó
kétkulacsosat, az emberiség tönkretevőjét szidta.
Egyik sem merő
meggyőződésből cselekedett, fütyültek is rá, hogy mi volt kétezer évvel
ezelőtt. Ez a per olyan pénzeszsák volt, hogy a díjazás sikertől vagy
sikertelenségtől függetlenül az unokáiknak is dúsgazdag megélhetést juttat. Mi
más lehet a cél, mint a díjazás bezsebelése?! Emellett a per megnyerése későbbi
karrierjükre és oldalági családtagjaikra volt elsősorban kihatással.
Elég komikus volt,
ahogy a magát kereszténynek nevező, addig buzgón vallását gyakorló ügyvéd a
Mestert egyszerűen főnöknek, míg az ateista ügyész konzekvensen Mesternek,
időnként Megváltónak titulálta. Mindkét oldalról remek fegyvernek találták a
kora keresztény nem-kanonikus iratokat, illetve a mai kereszténység által
vadhajtásnak tekintett irányzatokat. A kezdeti lelkesedés alábbhagyott, a
tárgyalóteremben a nyomás már megszűnt, de a képernyők előtt az eseményeket
követők mindinkább megcsömörlöttek a pénzéhes, elvtelen vagy igen képlékeny
elveket valló jogi személyektől. Történt a per negyedik hónapjában, hogy az
ügyvéd és az ügyész majdnem tettlegességre folyamodtak egymással szemben, le
takony-mocskozták egymást. Valahogy az egész kezdett nagyon hiteltelenné válni.
Maguk a kezdeményezők érezték egyre kényelmetlenebbül magukat. Már nagyon
szerettek volna kihátrálni az egész tisztességesnek szánt perből, amiből csak egy
nagydarab cirkusz lett, de a módját nem találták. Az eredeti elképzelés
értelmében, esküdtszék nélküli tárgyaláson, egy ilyen, az emberiséget kétezer
éve komolyan foglalkoztató ügyben, komolyság és sokkal több pártatlanság
várható el a felektől. A bohózat nem volt a forgatókönyvben.
Tény, hogy az
említett Karióti Júdás megítélése a keresztény társadalmon belül tulajdonképpen
egységes. Egy viszonylag kis csoport, akik csak névleg tekinthetők
keresztényeknek, inkább ateisták, próbálnak szerecsent mosdatni. A
kezdeményezők épp ezért indítottak el egy biztos kimenetelű pert, a kimenetel
felöl kétségeik nem voltak. Ha maradt volna minden a korábbiak szerint, akkor a
megítélés ugyanaz marad, mint előbb. Így nem sokra mentek a vádlott személyét
alig érintő perben, de a kicsinyesség és kishitűség, pénzsóvárság elfajulásában
maguk is vétkesnek érezhették magukat. Nem szerecsent akartak mosdatni, csak
túlbuzogtak, és a túlbuzgás eredményeként a tárgyalóteremben és a
tárgyalótermen kívüli Júdás-lelkületűek tömege, akik magukat egyszerűen
pragmatikusnak nevezték, sikernek könyveltek el mindent. A túloldal is sikernek
könyvelt el mindent. Olyan politikai vizsgálóbizottság szaga lett már az
egésznek, azzal a különbséggel, hogy a mocsok általában a hasonló bizottságokban,
a bizottsági tagokon kívülre nem kenődik, itt viszont egyre többen lettek egyre
mocskosabbak…
Tulajdonképpen csak
az amúgy is egyszerre több kulacsot használók, köpönyeget forgatók, több
térfélen játszók az előtérre kerültek. Nagy segítség volt a per befejezésére,
hogy az ügyvéd és az ügyész összeverekedtek, nekiestek a bírónak, a bíró pedig
ütötte az ügyvédet és az ügyészt, így még soha nem látott hármas ökölvívó
mérkőzés alakult ki egy tárgyalóteremnek nevezett ringben. Ekkor a
kezdeményezők – ateisták, vallásosak egyaránt – az ügy tárgyalásának további
kétezer évre történő halasztását rendelték el. Érdekes módon a per alatt szinte
szóba sem került Jézus.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése