Paganini magában tűnődött: ez a világ
más mércét használ, mint születésekor. Alkalmazkodnia kellene, de ott, a bíráló
bizottság előtt, igencsak összekavarodott, mikor a majomfejű fülelő leporceláncsörömpölő-zibzárlényezte.
Ő tisztességgel bekeretezett, húsz példányban saját kezűleg sokszorosított
kottát adott minden nagytudásúnak, de egy piros nyakkendős, nagy szemüveges majdnem
leharapta a nyelvét.
– Mi ez? – kérdezte.
– Kotta, kérem szépen,
saját szerzeményt fogok játszani.
Kitört a röhögés.
Érthetetlen, azt várták volna, hogy ne játsszon, de játszadozzon. Hiába
magyarázta, hogy ő a zenének él, bizonyságot is adott mindenki kezébe, tudatták
vele, hogy a kottaolvasás szubkultúrája kiment a divatból. Ne borongjon földet
érintő, szürke felhőgomolyként, színes liliomcsokrot játszva, hanem kunkorodjon
neki, s pörgesse fel a show-t.
Nagyon megzavarták, hiszen
a maestrók indikációi közül szinte semmit nem értett. Azt sem, miért nevezik
folyton Mr Paganininek. Ugyan megpróbálta elmagyarázni, hogy ő egy maestro, de
azt mondták, olyan nincs is. Az ott kottaolvasásra képtelen, legyökerezett
maestrók hogy mondhatnak ilyet?
De ő valódi mesterétől
megtanulta, sosem feledhetjük a bánatos mosolyt, nem hagyhatjuk ki az életünkből.
A pesszimizmus szüli a legdöngőbb méreggel csípő zenét, amire a világon senki
nem kíváncsi. Ő a hangszerével él, a hangszere meg vele. Átölelve azt, markolt
két kézzel az érthetetlenségében, mikor hatalmas tapssal, egyöntetű hülyeséggel,
szövegét hátba döfve kezdték el majdnem kórusban mondani. Csak úgy kapkodták,
egyik a másiktól a szót, hogy tudniillik, a világ így szép, és zsokésapka
nélkül is gömbölyű. A heterók, homók és hegedűvel élők bolygóján rögtön valami
furcsa műsorba akarták szerződtetni, ahol vonójára semmi szükség nem lett
volna. Csak korpás puttonyú, zörgő ragacslabirintusba kellett volna valami
képtelen értetlenséget zagyválnia. Negyedórán át, hiába magyarázta, hogy egy
hegedűművésznek természetes hegedűvel élni, még mindig nem értették, vagy nem
akarták, hogy nem a hangszereket, nem is az azonos neműeket, hanem a hölgyeket
részesíti előnyben dunnája alatt. Hiába karmolják idegeinek virágszirom
finomságú sejtjeit, ne is ábrándozzanak nemhegedülésről!
A bajusztalan,
orrvakaró, piros kalapos látszólag megérthetett valamit, mert nagyon kiábrándult
tekintettel bámulta a maga elé rakott díszlet-kottalapokat. Egyik orrlyukát
befogva meg is jegyezte, hogy a felmérés után meg szerette volna hívni, valami
döbbenetes zenétlenségbe.
– Mr Paganini, úgy
tűnik, maga nem normális!
– Kérem, ne
miszterezzenek, nem vagyok én angol!
Ezt is hiába
könyörögte, mindegyiknek adott volna egy tálca krémest, hogy térjenek jobb
belátásra, hagyják végre elhegedülni vizsgamunkáját. Ők megvetéssel jelentették
ki, hogy nincs viszonyítási alap, ide senki nem jöhet holmi improvizációkkal.
Meglevő szerzeményeket kell eljátszani.
Mekkora ellentmondás, a
másét lehet rögtönözni, sajátját tökéletesen előadni nem, mert azt még soha nem
hallották… Váltig unszolták a hegedűvel élés valamilyen műsorban történő
közzétételére, mondván, ez egy életre megalapozná a karrierjét. De piros
szárnyú, röpködő görögdinnyék halvány, holdsárgás színben sem győzték volna
meg.
Majdnem elájult az
egyenletesen szopránodó, sikító hangú szőkeség, mikor arra a kérdésre, hogy
mennyit szokott hegedülni, az igazat válaszolta. Napi hat-nyolc órát…
Annyi áramot indukált
hajborza, hogy bőven elég lett volna egy közepes méretű város teljes
áramellátására.
– Mondja, mi a fene az
ott a kezében?
– Kérem szépen, amiről
itt végig beszélünk, a hegedűm…
– Beteg?
– Hát, nem a legjobb az
egészségi állapotom…
– Nem, nem, a hegedűje,
mert akkor majd megreperálom! – kacsintott rá a balszárny kopaszodója.
– Tudják, kérem, ezt a
hegedűversenyt direkt maguknak írtam.
– Ne beszéljen
marhaságokat, fiatal, sovány barátom, mi vagyunk a hegedűverseny! Jegyezze meg,
aki túl sokat hegedül, azon a kisméretű, nyakba szorított gitáron, rövid úton
leselejteződik. Nem a mennyiség, a minőség a fontos, tetszik érteni? Bőven elég
havonta, kéthavonta egy negyed órás gyakorlás, de az legyen minőségi!
– Kérem tisztelettel,
az én apám ennem, innom sem adott, és kamra fogságára fogott, ha kedvére nem
gyakoroltam. Akkor kínkeserv volt, de ma ezzel a leszorított, puha könyökkel és
egész lényemmel, már mást nem tudnék elképzelni magamnak, csak a hegedülést.
Tovább kesergett, és
osztotta a semmit. Miféle verseny az ilyen, ahol a minőséghez szükséges gyakorlást,
mely minden egyes napon a maga részéről zenei minőséget hozott létre, mint
tavasszal rügyből, levélbe pattanó rózsaág és a végén a bimbó. Napról napra
szebb az, a kiteljesedésig, ők azt állítják, hogy a gyakorlás beesett arcát
soványítja, s az ő kövérségüket fejleszti tovább. Hazudhatta volna, hogy már
rég leszokott, csak hébe-hóba, félévente kaparja a húrt, akkor is legfeljebb
csak percekig, nehogy véletlenül szakbarbár legyen, de igazmondásra tanították.
– Na, versenyzik hát?
Milyen hülye kérdés!
Egészen gerincébe sajdult.
– Fogja a pöngetősét,
és puccoljon egy show-t!
– Nem értem, kérem…
Hiába nyögte, hogy a
zöldborsót főve szereti, nem sótlanul. A tokás megismételte:
– Csapjon már a
húrokba, Mr Paganini!
Paganini, az álla alá
helyezte hangszerét, és vonójával gyors, hangoló mozdulatokat tett, a kulcsokon
állított. Felállva tapsolták.
– Ez igen! Eddig ezen a
minigitáron, amitől röhöghetnékem támad, maga teljesített a legjobban!
– Elnézést uram, csak
hangoltam, most jön az előadás…
– Olyant szeretnénk,
mint az elektromos hegedű, négyfázisú, tudja, mire gondolok?
– Nem kérem, nem láttam
még soha olyan hegedűt, azt sem tudom, mi az az egész, amiről beszél.
Paganinit, a Mr-t, aki
még egyszer illedelmesen megkérte a bíráló bizottság igen tisztelt maestróit,
hogy kövessék kottáját, az első vonóhúzás előtt diszkvalifikálták, a
legelőselejtezők előtti tehetségtelenség-kutató döntnökei. Most is fülébe zeng,
hogy egymás közt valami olyasmit beszéltek, inkább kalapot trombitálnak
fejükre, ha még egy ilyen hegedűs megjelenik a hegedűversenyen, aki Mr
ráadásul. Aztán, a sápadtka odabökte, hogy a misztert Mr.-rel jelzik, egy
hosszabb szó van idevakarva, de ő diszlexiás.
– Mi is – vágták rá
kórusban –, és ha még ilyen bonyolult, nem létező szavakkal tunkolod agyonunásunkat,
téged is diszkvalifikálunk valamilyen módon. Ez hegedűverseny, így írtuk ki, de
ugye nem gondolta egyikünk sem, hogy valaki, ezzel a pici, nyikorgó hangú
orrtrombitával idemerészkedik.
Paganini sok mindenhez
hozzászokott, fogta magát, és keszeg mivoltában visszaillant saját korába.
Valami nagyon nagyot koppant, erre felugrottak az eldöntők. Némelyikük
tetszésük, mások nem tetszésük tevőleges világbakiáltására, de akkor vették
észre, hogy Incike jajgat mellettük.
– Hé, emberek, pár
másodpercre elszundítottam.
– Nem csodálom, kicsim,
szerintem negyedórája alszol a vállamon – szólt az összegörnyedett.
– Tudjátok, mit
álmodtam? Hogy valami kottás hegedűs, zeneértő zenész, sorbavékonyodott közénk,
mint egy szál frakkba öltözött deszka, és oda akart rakni, szolmizálni… Képzeljétek!
A hideg kirázott, a többiekkel ellentétben nem zsonglőrködött, dobolt vagy
beleénekelt a kis vakarcs húrosába, hanem vonózni akart, és arra kért, hogy
kövessük kottából. Van olyan értelmes ember a világon, az igazi, nagy zenészek
között, aki kottát olvas, kérdem én?
– Ne kérdezd, Incike, a
választ is megadtad. Adok két szem nyugtatót, ilyen szörnyű álom után, remélem,
hasonlóval sem találkozunk, különben használni fogom a mindig magamnál hordott
önvédelmi fegyverem. Itt van a zakóm alatt, épp olyan, mint egy hegedű, a
zsernyákok össze is tévesztik, sosem volt vele gondom, nem kell hozzá engedély,
kovácsoltvasnak hívják.
– Kérem a
következőt!
Ismét egy kottás
hegedűs lépett be.
– Tiszteletem, mindenkinek!
Paganini-darabot fogok előadni, köszönöm a lehetőséget…
– ... Darabot…
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése