Külön ajánlom váradiaknak!
Püspökiből felzötyögök a hatos villamoson a Nagyállomásig. Igazi külvárosi szállítóeszköz volt az, de hogy milyen gyakorisággal járt, már fogalmam sincs. Talán sűrűbben, mint a későbbi félóránként induló autóbuszok. Az utca egészen hangyabolyszerűnek tűnt, ahhoz képest, amit akkor megszoktam, ám teljesen kihalt a mai viszonyok fényében.
Az állomás előtt fordult meg a „fővillamos”,
az egyes. Érdekes, még huszonöt éve is jelezte valaki, hogy ismeri Váradot, és
tudja, hogy ott a forduló. Akkor már kétszer olyan hosszú pályán futott, és az
odatelepített, frissen fakadt új gyárak dolgozói miatt, bőven a városon kívülre
közlekedett.
Sosem fogom megtudni az igazi
okot, talán rosszul ültették őket, esetleg tényleg teljesen szükségtelenek
voltak, mert azóta majdnem mind elhervadt...
Még a nagy kedvenc előtt is, ahol
úgy hússzor annyian dolgoztak, mint ma, autópályát, pontosabban kamionelterelő
utat hoztak létre egészen a határig. A szolgálatos, combtőszoknyás, unaloműző
hölgyek, már a lakóházaktól ötven méterre „munkába” álltak.
Bocsánatot kérek, szokásom szerint
megint elkalandoztam… Ilyenkor informátorom, aki bevallom, ismét én magam
vagyok, elkezd a régi Váradon morfondírozni. Mindig összekeverem az újat az
akkorival, gondolom, azért is, mert az újból nagyon keveset láttam. Mostanában
nem szeretek, vagy – már nem is emlékszem – nem tudok túl sokat lófrálni.
Megjegyzem, mire felszálltam az
akkor tényleg a vonatok büszke fogadója előtt forduló egyesre, a hatos
villamost megszüntették. Felszedték a síneket, és az út mindenütt maradt
ugyanolyan keskeny, úgy negyedannyi, mint most.
Cirkuszt a népnek! A táblák
hirdették, hogy valahol valami készül. Akkoriban csak a központ számított, a
külvárosok helyén még nem nőttek ki az ötven-hatvanezres panelnegyedek.
Valószínűleg nem locsolták eléggé a földet, vagy a meglévő házak nem akartak
elhervadni.
A valamikor legnagyobb, ma már
nevetségesen kicsi Körös áruháztól, amit szerintem ma nem is így neveznek, a Rulikowski
út kezdetéig négy-öt jegyárus bódé is állt. A leágazódásokon is, a nagy
vasassal szembeni, több nevet váltó parkban és természetesen mindenhol. Könnyű
volt megismerni őket, ember, ember hátán nyüzsgött, mint a későbbi csontüzletekben
a disznókörömért.
Akkor még a szenzációk tetejének
számított, hogy valódi cirkuszművészek látogatják meg a korántsem mezőváros
méretű Nagyváradot. Körhinta pörgött a vársáncban; de ne fussak előre. A jegyet
is meg kellett venni. Apám néhány órát vesztegelt egy központi bódé előtt a
Szent László híd mellett, mire diadalmasan kiverekedte magát a kassza elől
három jeggyel.
Vajon másnap, harmadnap, vagy
mikor lehetett az esemény? Nem tudom, de a vár környéke, ahol korábban sosem
jártam, igazi áruló lett. Elárulta, hogy rendkívüli esemény történik. A „röpülünk,
Mari” típusú láncos körhinta, az éjjeleket leszámítva, talán két-három hétig
egyfolytában működött. Emlékezetem szerint, napi – hihetetlenül sok – akár
négy-öt előadás is lement.
Bizony csodáltuk a repülő
akrobatákat, meglehetősen tömör, középkorú hölgyek formájában. Ugyanaz a
korosztály művelte a himbálózó kötéltáncolást, valamint egykerekű biciklizést
is. A műsorszámokat sorolhatnám, de az a rendkívül furcsán kitömött bohóc, akit
folyton kizavartak – mert mindig más-más hangszert fújt meg, zendített rá,
pendített –, egészen lebilincselte a felnőtteket is. A gyerekek teli torokból
ordították a „cak-cak”-ot.
Aki nem tudja, miről beszélek, az
nálam sokkal fiatalabb! Bizony, a nagy Eötvösről és annak világszámáról van
szó. Olyan zenebohóc volt, mint kevesek. Talán már unta évtizedeken át ugyanazt
a számot, de abból nem lehetett észrevenni semmit. Ugyanolyan lelkesen mondta a
„maistro muzic”, kis szünet, „cak-cak”-ot, mint amikor kiötölte és az első
próbaelőadáson felmérte, hogy életre szólót alkotott. A lét összevissza
himbálózó csónakjáról, egy éppen aktuális viharban mennyiszer világgá
kiáltottuk már, hogy „van másiiik!!!”.
Nem értem miért, de ezek a villamosok
olyan tolakodóak lettek! Most éppen a négyes zúdult be a porondra nagy
csörömpöléssel, amelyik a lehető legpöttömebb piactól az Olaszi temetőig
csilingelt, még egyetlen nyitott kocsival, kétkurblis rendszerben. A vezető
ide-oda járkált, fordulóra sem volt szükség.
Talán mégis elbóbiskoltam, vagy a
gondolatmenetem kalandozott fölösleges sínpárokra, mert csupán a rácsok
csörömpölése zavarta meg a csendet. A bohócmutatvány után ugyanis oroszlánok
kényszerprodukciója következett. Úgy, az első sorból egészen azt éreztem, hogy
szíves örömest csinálják az ugrabugrálást, de tévedésem lehetőségét fenntartom.
Feltűnően pici, sovány, bánatos
képű kutyák következtek. Akkor még nem volt fogalmam a kutyaéletkorról,
valószínűleg öregedő, rutinos artisták lehettek, és sosem ismerték a szabad
életet. Ha ezt az információt tudom, talán berohanok, hogy felszabadítsam őket.
Én lehettem volna a nagy, egyszemélyes cirkuszi-kutyabilincs-ledobató.
Szünet is volt ám!
Az élményektől felcsigázott
lelkiállapotban, első nekibuzdulásra fel akartam mászni a vár falára, mert a
fala kicsit meredeken lejtett. Édesapám elmagyarázta, odafenn olyan széles
szabad terület terjeng, hogy egymás mellett két szekér is elfér.
Esteledett, a kamaszkorhoz alig közelítettem, ráadásul a katonaság kék
egyenruhát viselő besorozottjainak – igen, ők a szekunál szolgálók – bázisa
volt belül.
A körhinta megállás nélkül,
csörömpölve rótta a köröket. Odatelepedett minden, ami a cirkuszi attrakció
vonzásától hasznot remélt.
Állt ott tükörlabirintus, amiben
az ember első bukdácsolással azt sem tudta, merről ment be, úgy érezte, sosem
jut ki, pedig csak egy szobányi területet foglalt az egész. Másodjára persze
megszokta az útirányt, talán már bekötött szemmel is végigment volna.
A gokart lett a hab a tortán,
amit kartingnak neveztünk akkor. Olyan, mint az Eugenia, vagy egyéb tölteléket
rejtő édességek, amelyeknek ildomosabb előbb megenni a külsejét, a különben
finom lapokat csak a végén.
Az is kihalt… Ha nem, akkor
valami jó sok adalékanyagos utánzat pótolja, akár a halvát, suhajdát, batont. A
törökmézről már nem is hallottam jó ideje…
Elég drága volt az autókázás. Ma
már elképzelhetetlen – sőt, tizenöt éves koromban, a marosvásárhelyi nagy
víkendtelepi pálya után is –, de picinyke deszkapálya szolgálta a nagyérdeműt.
Arra gondosan ügyeltek, hogy a sebességet ne lehessen váltani, így mindenki egyesben
zötyögött. Ennek ellenére egész nap elautókáztam volna. A nagy teher-Manet-vágy
mellett, az is egy soha be nem teljesült titkos gyermekóhaj maradt, hogy
valamikor gokarttal járjam a város utcáit. Érdekes, bizonyos értelemben mégis
összejött…
Naponta vissza-visszajártunk,
mert a körhinta volt a legolcsóbb, de jóval unalmasabb, mint a vezetés
gyönyöre, ugyanakkor ezerszer érdekesebb egy kiismert labirintusnál.
Az első kör utáni imbolygást sok
minden más mellett az is okozta, hogy a mögöttem ülő úriember összekeverhetett
a kedvesével (pfúj!!!), elkapta az ülést és összevissza lengetett. Jó
lecke után, a következő alkalommal már tudtam mit kell csinálni az előttem repülő
lányokkal. Érdekes, a sikítás mögött hatalmas örömet véltem felfedezni arcukon.
Ballagjunk vissza a sátorponyva
alá, hogy lassacskán kiballaghassunk, mert minden előadás véget ér egyszer, így
ez is.
Későbbiekben jól bejártam a
vársánc körüli parkot, ami inkább egy odaszorult dzsungelre emlékeztetett, bár
néhány pad is sorakozott benne. A falak mohái kívülről nyirkot, dohot és
penészszagot árasztottak, de közelebb menve, egyetlen intő szóra megtudtam,
hogy nem ők a ludasok. A fal tövében, a limbus szeméttel és minden egyéb
undoksággal telítődött. Üregek is akadtak, melyekről azt mesélték, beléjük esni
lehet, de kijönni nem annyira. Inkább a távolabbi, kutyasétáltatós
várfalbámulást választottam hát.
A fal tetejére soha nem
jutottam fel, pedig nekiindultam egy közeli ismerőssel. Laktak arra barátaim
csomóstul. Ne keressenek, kérem, gordiuszit, az idő itt nem abszolút értékű
fogalom. A kapu mellett fel lehetett mászni a falra vezető keskeny szakaszra.
De térden mászva lehetetlen előre haladni anélkül, hogy lenézne az ember,
felállni nem bírtam, mert a nagyjából négy-ötméternyi magasság nekem szédítőnek
tűnt.
Irigyeltem az ott lakókat, és a
környéken tanyázókat is. Akkoriban kizárólag régi bérházak sorakoztak minden
irányban, közös udvarral, illetve a nagypiac oldalán hivatali épületek.
Fogalmam sincs, miért említettem a
püspöki hatos villamost, talán mert az is ott terem valahol emlékeimben, de
szinte soha semmit nem közelítettem meg abból az irányból. Talán egyszer ültem
rajta, tehát mindenki bocsánatát kérem…
Bevallom, a Teleki utca
irányából, a többnevű parkon keresztül mentünk. Visszafelé a Holdas templom
utcája bizonyult a legjobbnak, a Kapucinusok mellett, ami az egyedüli
kisebbségi nyelvű katolikusok temploma. Értem ez alatt a románokat, szlovákokat
és németeket, mert a többi tizenötben ma is kizárólag magyarul miséznek.
Még elüldögéltünk a
könyvtár előtt, ami szintén megér egy mesét, és a városházától a temetkezési
vállalatig tartó szakaszon épp középen elhelyezkedő cukrászdában, ha esett, ha
fújt, elfogyasztottunk egy süteményt vagy fagylaltot. Onnan az Arany János utca
négy, első emelet három, három koppantás, társbérlet, középső szoba, nagymama.
Kágyára hazafelé azzal a bizonyos
négyes villamossal utaztunk, ahonnan csak egy jó nagy ugrás volt az állomás. De
a hazautazás még odébb van, most éppen Váradon tanyázom, és teljes erővel
nyaralok-telelek, szórakozom. Remélem, észrevették?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése