"Egyszer
egy szép napon három fiú
hangszerről
és rockzenéről álmodott,
így
szólt az egyik, a dallam már kész,
három
fiú úgy zenélt, hogy megállt az ész".
Bélucitól, “Lacika Trifántól” és Attilától búcsút intve lépett Marius saját útjára. Valószínűleg empatikus, egy szóban emberi alkat volt, mert nem zavarta egyedüli románsága a nagy magyar együttesben. A dobverők pörgéseinek roppant rövid szünetében, Ráduly Béla ugyan igyekezett a vastag sorokban jelenlevő hivatalosságokat is kielégítve, két nyelven kurjongatni.
Azon
a decemberi eseményen, amikor két, valamivel a húszon túli lurkó a jegy nélküli
bevándorlási lehetőségek felkutatásán szorgoskodott, Marius még a csapat tagja
volt. A fiúk rájöttek, ha csak fel nem másznak a majdnem tükörsima függőleges
falon a tetőre, mint a pók, és onnan valami létrán le nem ereszkednek,
képtelenség a koncertélvezet kiharcolása.
Ám
a hatalmas zűrzavarban, mikorra a jegyvásárlás képtelen lehetősége is felmerült
bennük, hirtelen a szakszervezet művelődési házának főbejárata előtt jobbra, kivágódtak
a földszinti ablakok.
Azok
a valószínűleg felfegyverzett – ma kommandósnak neveznénk őket –
egyenruhások úgy el voltak foglalva minden egyéb iránnyal, főként a jegyesek
szabályszerű bevonultatásával, hogy nem vették észre a lázadást.
A
srácok egy darabig vártak, de mikor látták, hogy nyolc-tíz hasonszőrű
koncertlátogatásra-felajzott gondolkodás nélkül szökken az ablak túlsó
oldalára, ők is megtették a lépést. Ingó, amolyan le-fel és vízszintesen is
mozgó gyomoridegekkel lesték, mikor nyúlnak füleik eltávolítására. A lefülelés
egyik legemberségesebb módszere az ilyen tépdelés, nem?
A
nyitott ablakok huzatot keltettek, így egy idő után mindenki észrevette volna a
turpisságot, ezért a néhány szorgosan segíteni vágyó leányzó megpróbálta
visszazárni őket. Ehhez viszont segítség kellett, mert nem olyan egyszerű
visszacsukni azt, ami egyszer kinyílott. Akkor még nem tudhatták, hogy a
rebellis, lázadó, felforgató tevékenységet bizonyíthatóan végrehajtó csajok
későbbi “ismerősök”. Ők, némi kuncogás, vihogás után el is tűntek.
Könnyű
volt jeggyel behelyezkedni a megfelelő helyre, ezért még bizonyos – akkor csak
serkenő – szakállbederesedésen esnek át, mert minden jegy valahová szólt.
Elképzelhetetlen, egy ilyen évet meghatározó, mindenkor Szilveszter előtt
megtartott koncert termének egyetlen üres ülőhelye is... Azért valahogy
képzeljük el, sőt valósítsuk meg önmagunkat!
A
két ifjúnak sikerült, pedig olyan odavágyót nem lehet elképzelni, aki
rálegyintett volna az eseményre azzal, hogy kalapot le, tank fordul, megyünk
más irányba. Talán szabotálták a jegyárulást, hiszen napokkal korábban
kijelentették, mind elfogyott, ezért akadhattak mégis üres helyek.
Égig
ért az ének, és az a virág nagyon kellett volna, amit aztán remélem Lacika is
megkapott, nem csak az ott csellengők egyike.
Akkor
még nem volt szokás a drogozás. Ezt éppen úgy mondtam, mintha napjainkban úton-útfélen
nyomnák magukba az anyagot, de ki tudja... Lehet, én vagyok naiv, és teszik...
Remélem, nem. A döngő zenéjű csoport mögött mégis megjelent egy első látásra
show-ember. Túltáncolta magát, apró cafatokra tépte le az ingét, mikor a
nadrágjára került volna a sor, két dobpergés között Béluci – pedig nem volt a
tarkóján szeme, csak tudta, mikor kell hátranézni –, a hóna alá nyúlt és
kivitte a soha többé nem látott, önjelölt háttérembert.
Addigra,
egyik a másik után, talán negyvenen is felpréselődtek a színpad jobb sarkába,
ám a Rumdal – érdekes, akkor még nem Rumblues volt a címe – lecsengése után, a
gitárok mozgásával, amelyek majdnem orrokat távolítottak el, jelezték a “lefele,
gyerekek” parancsot. Semmi baj a tejcsárdát népszerűsítő nótával, átnevezhetik
a szerzők, így is nagyon jó!
Nem
jött össze a lekergetés, mert a fent lévők juszt sem voltak hajlandók az egy
életre szóló élményt feladni. Őket, a nagyokat karnyújtásnyiról, akár meg is
tapintva látni!
Ekkor
következett be az, amire már céloztam. Marius, annak ellenére, hogy a nótákat
teljes lelki lendülettel zengte, megpróbálkozott viszonylag sikertelenül egy
kis magyar beszéddel. Ma már hihetetlen, de bocsánatot kért a közönségtől, amiért
csak románul tudja folytatni, és elmondta, hogy mélységes barátsággal és
tisztelettel alkotótársai iránt, úgy döntöttek – vajon közösen, vagy egy magába
tekintő szúrós nézéssel ő egyedül –, hogy megalapítja saját együttesét Metrock
néven. A név elejével jelezni szándékozott a kiindulópontot, a második féllel a
stílusirányzatot.
Marius
remek ember volt. A két arra csellengőnek halvány fogalma sincs, hogy azóta mi
lett belőle, már csak azért sem, mert azóta gyakorlatilag nem találkoztak. Az
esemény pedig 1980 decemberén történt.
Egy
terpesztett együttgondolkodás kitárulkozott lehegedülésére még feltétlenül
befizettek. Igaz, halovány sejtelmük sem volt arról a kicsit későbbi egyetemi
buliról, mert akkoriban nem nagyon jártak arra az előadások befejezése után.
Volt
ott ugyan egy klubhelyiség, de jobb híján járjanak arra a bentlakók, nem?
Valami mégis arra terelte útjukat, ez azért is érdekes, mert aki ismeri a
várost, tudhatja, milyen messze van a fiatalok által látogatott akkori
helyszínektől és a központtól. A Rulikowski temető közvetlen közelében. Talán
öt-hat méterre választotta el a legközelebbi kerítés, a két nagyon különböző
okból létrehozott helyszínt.
–
A koncertre jöttek? – kérdezte a portás.
–
Milyen koncertre?
–
Valami Méteres, vagy Meteor... Ilyesmi zenekar, bár inkább huligán társaság
veri majd fel a csendet. Nem fogok tudni aludni!
–
A klubban?
–
Ott, sajnos. Igaz, elég messze van innen, de a zajártalom akkor is zajártalom!
A
kettők végigosontak a teljesen kihaltnak látszó sétányon, és beültek. Tényleg
volt klub, inkább klubocska. Ötven-hatvan esetleg száz ember férhetett be.
Egyesek
időben megkapták a füleseket, már alig volt üres ülőhely. Nos, Mariusék hosszas
és egészen önbizonytalan bemutatkozás után belevágtak. Nagyszerű muzsikával,
egészen Metropol-színvonalúval töltötték meg a termet. Ám Marius nótáról nótára
csüggedtebb lett. A kemény rock megkeményedett változatának képviselőjét,
szegény, néhai Ráduly Bélát, sőt a leglíraibb lelkű Trifán Lacit semmivel nem
lehetett volna úgy elbizonytalanítani.
Marius
folyamatosan szomorodott, már-már rimánkodott a közönségnek: “Emberek, ennyire
rossz a nótánk, hogy nem kezdtek el táncolni? Szabad!” Talán egy óra után az
első pár megtörte a tartózkodás gátfalát. Amint nekiláttak ropni, vezényszóra
vagy jelcsettintésre pattant fel mindenki. Ilyen hangulatot csak a klasszikus,
akkor már befutott Metropol tudott összehozni.
Mariuséknál
nem kellett visszázni. Jelezték, hogy a koncert után azonnal indulnak
Kolozsvárra, de nem szabtak időhatárt. Hajnal tájékán kódorgott el a társaság,
s a kettővé lett nagy együttes másik fele, egy ilyen pincekoncertnek
tekinthetőn megalapozta önbizalmát.
Béla
– a lányoknak csak Béluci – még kevert ezt-azt a sterilizálóban, a többieknek
is volt úgynevezett civil munkahelyük –, de a decembereket, sehogyan sem
úszhatták meg. Szerencsére nem akarták!
Kalapemelés
az akkori kalaposnak, és a spektroszkóp vibrálása mögött ugráló, lágyszívű, ma
már minden-művésznek.
Volt
egyszer egy Metropol, és a velem egykorúaknak ma is megvan az a Metropol, ha
máshol nem, emlékeinkben.
Most
a Május 1. erdészház előtti turistaletelepedő mellett improvizált kobozszóló
felelevenítésével mosom össze, egy nagy, sokszínű, homályos festménybe a nagy
elődöket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése