Csak
akkor jöttem rá, hogy tulajdonképpen autótolvaj vagyok, amikor már majdnem
beletört a kulcs a zárba. Nem értettem, miért nem nyílik, a kilincset majdnem
letéptem.
Bordó
Dacia, a rendszám utolsó két jegye 96. Újból megnéztem, jól látom? Tekergettem
még egy keveset a kulcson, aztán megpróbáltam eltávolítani, mert már nagyon
figyelt a portásfülkéből az a barna egyenruhás kisöreg, aki állandóan
pálinkával táplálkozott. Messziről bűzlött, és időnként a pisztolytáskájával is
játszadozott. Sokszor mesélte, hogy valami speciális kiképzőlövészeten vesznek
részt. Talán nem is hazudott, ezért még inkább nem örültem.
Felfedem
a titkot, egykori főnököm kérésének tettem volna eleget. A kocsi „személyleírása”
alapján, a rengeteg Dacia között megtaláltam az övét.
De
miért nem nyílik? A végén már kihúzni sem tudtam. Azért kínlódtam még egy
keveset, s mert a biztonságtechnika madara akkoriban alacsonyan szállt, végre
valahára kinyílt. El is döntöttem, soha nem veszek Daciát. Betartottam a
fogadalmat, másféle kocsit sem vettem.
Milyen
rendkívüli macera még az ajtónyitás is, arról nem beszélve, hogy minden reggel
találkoztam nem induló egyen-járművekkel. Vajon miért nem villamosoztak be
munkahelyeikre; néha húsz percet is elkínlódtak egy-egy bádogdoboz mellett,
le-fel csapva a motorház tetejét. Végül néhány arra járó szerencsétlennel
megtolatták. Ennyi küszködéssel és időpocsékolással, ugyanannyi idő alatt a
város legtávolabbi részére is eljuthattak volna tömegközlekedéssel.
Na
de, mit kezdjek én ezzel a kinyitott kocsival? Túl sok más irányú gondolataim
közepette, a kesztyűtartóban nem találtam, amit be kellett volna vinnem. Sőt
személyi, meg minden más papírok pottyantak ki, egészen más nevű, boldog
Dacia-tulajdonost azonosítva.
Ott,
a parkoló közepén, ahol minden irányból jól láthatták ténykedésemet, ekkor
ijedtem meg igazán. Érdekes, ha majdnem kalapáccsal nyitnak ki egy kocsit,
lehetséges, hogy én megkérdezem, miért teszik. Szerencsémre, nem szólt senki
hozzám.
Besomfordáltam.
A portás úgy tett, mintha észre sem venne. Reméltem, tényleg nem lát, és a
legkedvesebb lakatos barátomat invitáltam magammal. Csak útközben jeleztem,
hogy sürgősségi dologról van szó, feltörtem egy kocsit. Nagy szemekkel bámult
rám. Tudattam vele, hogy a főnök járművéből kellett volna bevinnem valamit, de
mellényúltam. Nem örült a bizalomnak, de becsületére legyen mondva, mégis jött.
Már
ketten mentünk ki, és a portás nem vett észre, vagy nem akart. Talán fütyült az
egészre a szilvapárlat hatása alatt.
Az
én Lacimnak első mozdulatra sikerült kivenni a beszorult kulcsot. Megnézte a
zárat, megcsóválta a fejét.
–
Ezen lesz mit dolgozni, tönkrement.
Szép
óvatosan becsukta, és nyomott egy nagyot rajta.
–
Pajtás, nekem a Nagyfej azt mondta, hogy bordó Daciája van, 96-os végződésű a
rendszám.
–
Tényleg annyi, de ez nem az a kocsi. Nézz körül, hány bordó Dacia van még?
–
Nem számolom össze, biztosan látok tizenvalahányat.
–
Mit mondott, hol parkolt?
–
Valahol itt a közelben.
–
Akkor nézzük meg azt ott!
–
Igen, ez is 96-os.
A
zár azonnal nyílott, kivettem, amit ki kellett, és akkor már tényleg nagy
bajban éreztem magam. Képtelenség, hogy ne látott volna a portás. Végül is
tényleg feltörtem azt a fránya járművet, kit fog érdekelni, hogy eszem ágában
sem volt, sőt. Valahogy mégis visszajutottunk.
Az
a barna tányérsapkás, befelé menet ránk köszönt. Ugyan megpróbáltam az arcomat
a zsebembe rejteni, de menet közben ez lehetetlen, muszáj volt visszaköszönni.
Olyan helyzetfelmérő, súlyos tekintettel vett rólam arcmintát, hogy
meggyőződésem volt, váltáskor, de lehet, még azelőtt, bilincsbe vernek. Az
ilyesmiért feltehetően fél év jár, jó magaviselet esetén egy nappal kevesebb.
Az ideg citerázott bennem, azt sem tudtam, hogyan töltsem el vagy le a
hátralévő munkaidőt. A főnök nem értette, miért egy óra alatt jártam meg azt,
amit hátramenetben is tíz perc alatt megtehettem volna.
Nos,
két napig vártam nekikészülve a letartóztatókat. Az ilyen bádogskatulyák
tulajdonosai meg lehettek szokva, ha nem is a feltöréssel, de avval igen, hogy
mindig, minden nap van valami váratlan javítani való. Talán maga is lakatos
volt. Gondolom, leszerelte a zárat, bevitte és húsz perc alatt megjavította.
Annak örült, hogy legalább nem olyan a zár, mint a Minimobra slusszkulcsa. Azok
teljesen egyformák voltak.
Aznap
ilyen feltörős nap volt, alacsonyan szálltak a járműkárosítók, mert míg öt
percre gazdátlanul hagytam estefelé a biciklimet, valaki lelopta róla a váltót.
Nem a fogaskerekeket, arra úgy látszik, nem maradt ideje, bár valószínűleg
megtette volna, csak a váltókart és a bowdent.
A
mindent mindennel helyettesíthető érában három nap alatt sikerült a hiányt
pótolnom. Büszkén vállalom, hogy nem slusszkulcsos, de nem is szándékos
károsítással. Az egyik barát, haver, vagy ismerős – ki tudja ennyi idő után, mi
volt –, felajánlott egyet két üveg sörért. Vajon nem ő szerelte le?
2 megjegyzés:
Jó, nagyon. Pedig azt mondják felénk Petikém, hogy amit bedugnak, azt ki is lehet húzni. Gratulálok!
Jó, nagyon. Pedig azt mondják felénk Petikém, hogy amit bedugnak, azt ki is lehet húzni. Gratulálok!
Megjegyzés küldése