Miért
van az, hogy a vezető színészek, piff-paff visszaadhatnak egy szerepet,
legfeljebb kisebb morgolódás követi a dolgot. Ám az a Bab István nevű
fiatalembert kénytelenül játszó, nagyjából hatéves férfi, hiába ellenkezett,
kénytelen volt az előbb említett virtuális személyt megjeleníteni. A dolog
pikantériáját tágította, hogy a darabban, nevezett Bab István családi
állapotváltozásáról volt szó, és az alig hatévesnek esze ágában sem volt egy
olyan egyént megformálni, aki felnőtt létére becenevet használ, magát Paszuly
Pistának nevezi, és a családi állapot megváltozását is egyszerűen
lelakodalmazza.
Tehát
a mű – merthogy nem volt valódi, az az egy biztos – eredeti címe, "Paszuly
Pista lakodalma". Ettől a főszereplőnek kijelölt, pontosabban statáriálisan
elítélt férfiú vérmérséklete, a sokszorosan ingadozóból csak lassan
stabilizálódott, majd eldöntötte, ha kompenzált ortopéd cipőt viselő gilisztát
kell ennie, akkor sem lesz hajlandó végigcsinálni ezt a szemérmetlen izét.
Bejelentését
mosoly fogadta. Ez az egyéniségét komolytalanul aláásó, groteszk viselkedés
további tettekre késztette. Előbb a rendezőnek, bizonyos óvónéninek jelezte,
felejtsen el mindent, ki van zárva, hogy csak úgy, önként, golyóálló mellény
nélkül, ilyen márkás kivégző osztag elé álljon.
Még
kerekebb és csillogóbb szemű mosoly után követeket küldött, akiknél bájos
rábeszéléssel hárították el az esetleges celebtelenséget. Lassan kezdett
beletörődni, hogy ilyen fiatalon megnősül, de a karó egyáltalán nem illett a
szerepbe. Hiába mutat felső vége a felhők felé, milyen beceneves Bab István az,
aki képes spirálmenetben rátekeredni, mint a fúrt lyuk a menetfúróra.
Elhatározta,
hogy látványosan és szaporán szabotál mindent, ami az előadás része, mert bár a
feje felett hozták a döntést, mégiscsak van saját akarata. Ekkor ugrott be az
igazi, világból kiszalajtó esemény, amit mindössze két nappal a premier előtt
tudott meg. Óvónéni nevű rendező vezénylete alatt, az anyuka nevű összeesküvők,
krepp-papír ruhák fondorlatos gyártására gyűltek össze. Megtudta, hogy a
műremek egy jelenetében, vagy a tizenhat felvonás közül valamelyikben elejétől
végig – már nem emlékszik, pedig kérdeztem –, ilyen színes papirosba
kényszerítenék. Ez az egész feldúlta férfiúi belsőjét, számolta a napokat és
úgy gondolta, egyszer csak túlesik ezen a libabőröztetőn. Ám próba következett,
ruhapróba, amikor harmadmagával – mert a szándékos összeesküvő hölgyek,
valószínűleg nem tudtak, vagy nem akartak krepp-papírból férfiruhát csinálni –,
két férfi társával, őt magát is egy ilyen duncurú-muncurú, izgi-bizgi
lányrémségbe kényszerítették.
Ettől
beesett az arca, megszigorította ruháit, és akkor még össze nem nőtt
szemöldökét összevonta. Tehetett volna bármit, ez a szemöldök-csapatösszevonás
láthatóan nem hatott a szívekre, egyre jobban gügyögtek körülötte, mondván,
hogy ilyen vőlegény-kiválóság főszereplőt az életben nem láttak. Még tett
néhány egyenes és hátulról bevitt meggyőző kísérletet szabadságának
visszanyerésére, ám fel kellett adnia.
Fanyar
hozzáállással, de felülkerekedett benne az “azért sem adom fel”. Mit lehet
ilyenkor csinálni? Úgy gondolta, az elsődleges szempont, eme krepp-papír,
muncurú ruhás rész túlélése. Majd lehetőleg, pillanatokon belül, normális
férfiruhába visszakerülés, mert ha hiszik, ha nem, egy hatéves férfi, a bőrénél
is pucérabbnak érzi magát abban a papír, neki mindenképpen rémalkotmányban.
Minden alkotmányos jogát sérülve érzi.
A
második ellenállási pont abból állt volna, hogy a színpadon meg sem szólal,
remélve, hogy a nézőtérről, egy röhejmentes érdektelenség kapcsán kivágtatnak a
nézők. Vagy kirohan a közönség, vagy lebőgés függönylevonásra ösztökéli a
rendezőt és annak asszisztensét. Ha jól emlékszik – mert mesélte nekem –, őt a
"dada" névvel illették.
Nos,
ahogy az lenni szokás, a dolgok menete kiszabadult az ellenőrzés hatásköre
alól. Harmadmagával, krepp-papír kreációban állt pellengérre, de a közönség nem
vándorolt ki, hanem egyik fele elolvadt és tócsákban folyt le a padokról, másik
része – főleg a férfiak –, dübörgő hahotába kezdett. Ettől félt...
A
premiert és egyben a színelőadásnak e részét mégis túlélte, függöny következett,
és a sok meghurcolt társa között, valahogy kivergődött az öltözőből, mert ott
férni nem lehetett. Talán akkor tanulta meg egy életre a gyors öltözést, bár
szülei mindenáron le akarták fényképezni, talán sikerült is... Szerencsére,
erre nem akar emlékezni, de olyan sebesen, még parancsszóra sem kapkodott ruhát
vissza, mint akkor.
Innentől
következett az, amit tiszta sornak vélt, a meg nem szólalás ideje. Ezen is
befuccsolt, mert az összes színművész társa hasonlóképpen protestált, vagy a
művészi átélés éreztetésére, ezt a módot választották.
Katarzis
volt, valószínűleg negatív, pozitívvel keverve, de feltétlenül gigantikus
élményt nyújtott ez a magas szintű, krepp-papíros, majd pörge kalapba
kényszerült, kissé nyers előadásmód. Így utószinkronnal, a playback igen korai
szakaszában. A rendező és asszisztense, szemrebbenés nélkül, mosolyogva, mint
akik mindennel tökéletesen meg vannak elégedve – végül is meg lehettek, mert olyan
pazar előadásra semmiképp nem számíthattak –, némi hangváltással mondták a szövegeket.
A színművészek pedig öntevékenyen jöttek-mentek a színpadon.
Ez
is véget ért egyszer, bár lehet, hogy a táncakciót, ami egy sokkal, de sokkal
testhezállóbb dolog volt, két felvonás vagy jelenet közé iktatták. Tény, hogy a
gumicsizmás lábak döngölték a világot jelentő deszkákat. Pörögtek, forogtak a
pártás leányzók is.
Utána
még fényképezkedtek néhány órát, pedig már úgy szeretett volna láthatatlanná
válni... Derogált neki, ez a főként krepp-papíros, karóra mászós
felpaszulyosító pistaság. Remélte, hogy a megállíthatatlan tetszésnyilvánítás
után szétszéledő közönség négy másodperc alatt elfelejti az egészet, ám azok
nem mentek haza! Képzeljék, még az udvaron is, jegy nélkül potyázva
követték az utóelőadás fotografisztikus lecsengését. Mindegy, gondolta, ezek a
képek úgysem sikerülnek, senki nem kap belőle egy darabot sem, tehát életbe lép
a B terv. Négy másodperc helyett egy éjszaka szükségeltetik majd, hogy
mindenkiben törlődjenek az esemény emlékei.
Átmenetileg
ez meg is történt, de az a férfi azt meséli, hogy a mai elveivel ellenkező
lenne, ha viszonylag kis korban nem tanítanák meg a gyerekeknek, hogy nem
mindig papsajt. Sőt, csak nagyon ritkán az, egyeseknél szinte soha...
Az
élete egészen másként alakult. Hatéves férfiből, kilencszer hat éves lett, és
már hosszú évek óta legkedvesebb visszatekintőjének találja azokat a szülők
által – később kiderült, hogy mások szülei által is – megőrzött óvodáskori
képeket. Az meséli, ha a krepp-papírság nem lett volna, csak a szépre
emlékezne, ahogyan tulajdonképpen teszi is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése