A
negyedik kitérőnél várakozunk. Egy cilinderes úriember, önzetlen mozdulattal
húzza helyére a combközépig érő vasrácsot. Hideg van a villamosban, eleve ajtó
nélkül gyártották. A konflisokon sincs ajtó, de a lóvasúthoz képest is hatalmas
előrelépés, hogy nem zuhog be, csak oldalról az eső meg hó. Fedett, jó sokan
felférünk.
Egy bukjelszoknyás nő üldögél az ablak alatt,
valószínűleg áldja jó sorsát, hogy ilyen olcsón és hatékonyan meg tudja oldani
a közlekedést. A vasutas, pontosabban villamospilóta, tíz-tizenkét órás
álldogálásra ítéltetett. Nemhogy fülkét nem csináltak neki, de még egy széke
sincs. Egyáltalán, hová gondolunk? A munkavégzés alatt üldögélni eget verő
aljasságnak számít, és aki megteszi, azt bűne mértékének megfelelő, rozsdás
jutalommal még aznap repítik ki a munkahelyéről.
Ezért,
vagy másért, a zömmel zömök, hordó alkatú, bajszos villamosvezetők, nagyon
tudnak állni kurblijuk előtt, és a váltónál üldögélve talán felsejlik bennük –
az utasokban mindenképpen – a párhuzamos sínpárok lehetetlen lehetősége. Ugyan
ki fizetne annyi pénzt, mikor így is olyan gyors és kényelmes a közlekedés?
Nagyon ritkán kell negyedóránál többet várakozni!
Egy
kedves nővér, fityulával a fején álldogál a tizennégy emberrel dugig töltött
szerelvény legelején, rögtön a tekergető ember mögött. Halkan beszélgetnek,
mások jegyzeteiket igazítják helyre és még mérgelődnek is, ha túl hamar jön az
a zöldes színű szembe-szerelvény, ami a terelőpályán megkerüli őket. Megáll, az
utasok leszállnak, mások fel, és bár a várakozó villamos már rég indulhatna –
szétdurrannánk, ha helyünkben volnánk, mert most ott utazunk olyan
hozzáállással, mint akkoriban –, de nem indul, amíg a szemből érkezővel
tisztességes és szabályszerű egyen-micisapkájukon szalutálva nem köszöntik
egymást.
Bizony,
egyenruhájuk van, és ha mást nem is, de a tiszti sapkához hasonlót mindig a
fejükön kötelesek viselni. Még néhány kitérő után, a végállomás fordulójánál,
ugyanarra a sínpárra visszajutva indulnak ellentétes irányba. A cilinderes
úriember közben leszállt és egy borostás, kopott zakójú könyvelő vette át a
helyét. Kérem szépen, a könyvelőkről messziről le lehet olvasni
foglalkozásukat. Hátranyúlt, és a beragadt ajtót egy mozdulattal, nagy
ügyetlenül behúzta. Mégiscsak gondoskodott a benn szorongó, már-már tömegről. A
villamosnak közben nemcsak ajtaja, de egykurblis, szigorított vezetőrekesze
lett, amiben a vezető mozdulni ugyan nem tudott, de csúcsforgalomban az utasok
nem préselték a szélvédőre.
A
Sas-palota előtt még egészen másképp nézett ki minden, a Körös-part oldalán
végig bérházak sorakoztak. Én visszaépíteném őket, de senki sem kérdez, épp
nézem, amint az elméletileg automatikus váltó sohasem teszi a dolgát. A vezető
hölgyike lepattan a válláig érő feszítővassal, és két kézzel, erőből, hogy majd
megszakad, fordítja helyére a Szent László hídon át vezető irányba a váltót.
Ellenkező esetben, menthetetlenül Ősi irányába fordulna, az pedig nem az ő
reszortja, hanem a kettesé.
Büszke
volt magára a kis hölgy, mert az egyes járat az igazi villamos, a Nagyállomásig
megy, kérem, és onnan fordult a Decebal néven ismeretes másik híd – vaj’ mi
lehetett eredeti neve – felé. A hídon át csilingelt még egy picit, emlékeznie
kellett a kitérős világra – ami persze a hármas vonalon végig megmaradt –,
különben frontálisan ütközött volna a Velencébe száguldó kettessel. Mikor az
tovább csörömpölt, ő is lehúzott a partig. Csak annyiban irigyelte a kettes
vonalat, hogy szerinte azok a piros szerelvények – alig harminc éves múltra
visszatekintve –, vadi újak és nagyon, de nagyon luxus jellegűek voltak. Aztán
elmosolyodott, mert rádöbbent, hogy ő is ugyanolyan villamost vezet.
Bár
a hármas vonalon megmaradt a kétkurblis, egyvagonos, pótkocsi nélküli kis
pirosok néhány darabja, de a nyikorgós ajtósak őket is lecserélték. Viszont az
ősrégi, szabados, száz év garanciával gyártott, csak látszólag szétesni készülő,
Püspökibe járók vonalát orvul felszedték. Közben leraktak egy, az Olaszi temető
mellett, a központ felé leszáguldó pályát, és lassan követhetetlenné vált, hogy
tulajdonképpen melyik hányas... Persze, nem létezett olyan professzionális
váradi, aki ne tudta volna, és az ajtók elkezdtek gombnyomásra zárni, mint a
selejt elő-Trabantok bármely hi-tech ajtaja.
Egy
brutális 1975-ös kora estén, a sétáló utcáról felszedték a síneket. Sárga,
iszonyatosan “ultramodern” villamosutánzatok töltötték meg a várost, de a
korzón nem lehetett többé egyetlen lakásban sem a kiszámíthatatlan
villamoscsörömpölés-gyönyörűséget hallgatni.
Sokak
szíve megszorult ekkor, még a szöllősi pálya építésével sem tudták
ellensúlyozni e szörnyű traumát. Próbálták megborsozni a helyzetet, de
mindhiába csörömpöltették a városon bőven kívülre, szinte Borsig a villamos
sárgaságokat, a masszív, autoritárius vezetőjű, örökre készült ősszerelvények
pótolhatatlannak minősültek... Most, a hozzájuk képest, majdnem űrhajó
kinézetű izében, a véletlenül odatévedt bankigazgató már nem kombinálja a
combinót, eszébe sem jut az ajtózárásban segíteni, inkább elugrik, és várja,
hogy újra kinyíljon, mert célt tévesztettem. Túl sok gondolkodás villamosra
vezet! Hiába áll az Audi negyvencentis járda melletti parkolóban, nélküle
mélabús, fájdalmas szívszorongásba esik.
Igen
kérem, olyan szép nagy, négy méter széles járdák voltak, de be kell látni, az a
két araszosra szűkített éppen elég egy embernek! Ha valaki szembejön vele,
legfeljebb élére állítja magát, és egymás hasát súrolva ugyan, de remekül
elférnek. Igaz, nem olyan kevesen sündörögnek ezeken a két cipőtalp nyomtávú
járdaröhejeken, de parkolókra szükség van alapon, meghajolnak a villamostalanság
mellett.
Még
vannak talán, de mindinkább dizájnból, mert a városkép csorbulna nélkülük. A
hordóalakú, tányérsapkás, álló ember bömbölve sikítana a vezetőfülkében.
Egyrészt nem tudná, mire való az a sok kütyü-mütyű, és egyáltalán hol a tekerőkar,
másrészt két egymást követő kocsiban három ember utazik velem együtt – aki
reflexből az ajtó felé nézek, nehogy valakinek bántódása eshessen –, úgy
látszik, átvettem a cilinderes és a könyvelő szerepét. Rá kell döbbennem, ez a
veszély, sajnos nem fenyeget...
Kiszállok
hát, és maradok független, oldalról bámuló kibic. Ha túl szép – nekem csicsás –
kategóriába sorolható villamos hangtalankodik előttem, becsukom a szemem, és
felidézem azokat az egyre halványuló, de még valahol nagyon mélyen élő emlékeket,
amikor ebben a Körös-parti, jókora városban, mindenki igazi villamossal
közlekedett.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése