– Melyik vágányról indul Stejbe
(Vaskohsziklásba) a vonat?
– Talán Dr Petru Groza városra
gondol az elvtárs?
– Igen, kérem.
– Az ott, a második vágányon.
– Értem, elnézést! Nem baj, hogy
a másik végén van?
– Ne akadékoskodjon, menjen,
olvassa el, ha nekem nem hisz! Minden második vagonra kifüggesztettük az úti
célt.
Azért sem akadékoskodott, akkor
nem volt hajlandó. Oda akart jutni, ahová különben soha. Az a vidék nagyon szép
arra, de sivár a város, és a tőle néhány kilométerre fekvő, még kopárabb –
városkának nevezett, falunál alig nagyobb – település urándúsított hegyi
levegője különösen nem cibálta volna maga felé.
Át akart menni a felüljárón,
aztán jobbra-balra nézett, átugrotta a pályákat elválasztó kerítést.
Végigtekintett, és megdöbbent, mert tényleg nem arra ment a vonat. Biztosan
majd leválasztják a mozdonyt, átkötik a másik oldalra, vagy a csoda tudja, ebben
a vasutasok az illetékesek.
Helyet foglalt kisebb dulakodás
árán. Szokatlanul sokan akartak aznap Vaskohsziklás irányába vonatozni. Elég
nagy késéssel indultak ki az állomásból, az ellentétes irányba.
– Emberek, azt hiszem, gyorsan le
kellene szállni, amíg nem gyorsul fel nagyon a vonat!
– Fiatalember, ne vadítsa az
amúgy is ellazult morálunkat! Nem értesítették, hogy pályakarbantartás ürügyén
kisebb kerülővel megyünk?
– Nem kérem, de olyanról még nem
hallottam, hogy teszem azt, valaki Aradra akar menni, és Szatmár irányába
indítsák alatta a vonatot. Elég sokat zötyögtem már, van némi tapasztalat
mögöttem.
– Nos, fiatalember, biztosítom,
hogy ma szerez még néhány érdekes élményt.
– Annyira érdekes lesz az út?
Talán csináltak egy kis direkt fordulót valahol az állomáson kívül, ami majd
útbaigazítja alattunk a vonatot? Na, mindegy, nézzük addig is ezt a csodálatos,
most történetesen hidegen hagyó tájat!
– Dohányzik?
– Nem, kérem, de ennek a
fordított útnak a tiszteletére megkínálhat.
– Ne mérgelődjön – sipította oda
a sarokból egy pufók, fejkendős asszony –, árt az idegeinek, meg az enyémnek
is. Szent Annánál irányítanak Borossebes felé!
– Na, ez végképp érdekes, ugyanis
legjobb tudomásom szerint Vaskohsziklás éppen ellenkező irányban van, de
legalább gyönyörűen végigkukkolhatom azt a korábban frászt hozó útvonalat.
– Mi baja van az útvonallal,
ifikém?
– Semmi! Arra voltam katona, túl
sok vagon füstjét szipákoltam be, és ha hiszik, ha nem, mozdonyon is utaztam,
nem is egyszer.
– Javasolnám a vonatringatta
csendes pihenő megkezdését.
– Ez nekem úgy sem fog menni, de
át kell gondolnom néhány dolgot.
Érdekes, két év alatt
emlékezetében annyit változott a változatlan környezet, hogy meglepődött magán.
Úgy gondolta, tizenhét hónap elegendő ahhoz, hogy valamit rendesen
megjegyezzen.
Megpróbált egy picit pihenni.
Volt nála egy könyv, a könyvek nagyon hasznosak vonaton. Ha valaki túlságosan
sokat beszélne hozzá, bele lehet temetkezni. A történet, legalábbis
ideiglenesen, elvonja másról a figyelmet, közben remekül lehet egy jobbra-balra
lendített tekintettel terepet szemlélni.
Eredetileg is túlzottan hosszú
idejű vonatozásra számított egy néhány kilométerenként megálló sínparipán.
Rátettek egy lapáttal, ráadásul egy idő után tényleg nem tudta, merre járnak. A
környéket egyáltalán nem ismerte, próbálta követni a Köröst, de melyiket?
Feketét, Fehéret, mert a Sebest már biztosan nem. Jenőben még a Fekete Körös
folyása dívott. Kivívta magának a helyi első számú folyó szerepét. Onnan már
semmit sem tudott, csak azt, hogy időről időre túl hosszú ideig álldogál a
vonat, és a máskor szószátyár kalauzok most egy szót sem szólnak. Nem
informálnak senkit semmiről, az utasok pedig olyan baritürelemmel viselik ezt
az egészen más jellegű utazást, amitől kis híján tátva maradt a szája.
A nyolcadik nagyon hosszú várakozásnál
megpróbált érdeklődni, mindenki arra intette, maradjon a vonaton, az
biztonságos, ám ő leszállt, nézelődött. Még néhányan megtették. Ott állt
valamelyik Körös egyik hídja előtt. Minden forgalomirányító pirosra váltott, és
egyikük sem szándékozott a szégyenpírtól elzöldülni.
Előrement, vasutasok jöttek-mentek
nagy buzgalommal, senki senkitől nem kérdezett semmit. Megkockáztatta és
kizökkentette kengyelfutásából az egyiket.
– Főnök, sokáig rostokolunk még
itt?
– Valószínűleg néhány napot.
– Én Vaskohsziklásra szeretnék eljutni.
– Odavaló?
– Dehogyis, csak úgy. Fontos
odavágyódásom van.
– Látja ott azt a vonatot az
állomásban?
– A hídon túl?
– Hol máshol? – emelte fel
hangját a kék köpenyes tányérsapkás. Kinyújtotta hosszú nyelű kalapácsát és
jelezte az irányt.
– Lóduljon, azt hiszem, már
mozognak a kerekek.
– Az volna a csatlakozás?
– Ne kérdezzen, futás!
Közelebb sem érzékelt a híd
betegségéből semmit, és mint már éltében néhányszor, itt is a legutolsó, már
mozgó vagon hátsó ajtaján ugrott fel. Hamar kiderült, hogy gyorsvonatra, ezért
természetesen pótjegy szükségeltetett volna, de eldöntötte, neki ez jár.
Kicsit idegeskedett, mert hasonló
helyzetekben a jegyellenőrök teljes meg nem értésével már találkozott. A
helyismeret hiánya miatt kikönyökölt az ablakba, hogy még véletlenül se
száguldhasson tovább. Jól tette, mert az első állomásra, nagybetűvel ki volt
írva a hajdani város névadójának neve, aki Vaskohsziklásból Dr Petru Groza
várost csinált.
Ritka pocsék volt, ezt az előző
héten már megjegyezte, meg azt is, hogy míg környezetében csak úgy nyüzsög a forgalom,
ott ácsoroghat autóstopra várva. A buszjáratok hétvégén szüneteltek, azzal a
sajátságos magyarázattal, hogy olyankor az emberek úgysem utaznak sehová.
Három órát ténfergett a város
legutolsó háza és a nagyon közel eső első falu határában, mire, kapaszkodjanak
meg, ha hiszik, ha nem, arra robogott egy Dacia. Hamar kiderült, hogy a sofőr
nem helybéli, mert bemondta az úti célt, felültette, és ezzel nagyon
felültette.
Előző hétről emlékezett arra, hogy
a következő falu előtt el kell fordulni balra. Csak pár száz méterrel később
kérdezte meg.
– Valami dolga van ebben a
faluban?
– Nekem aztán semmi.
– Mert már le kellett volna
térnie a bányaváros irányába a település előtt.
– Bocsánat, pajtás, akkor másfelé
visznek útjaink.
Megállt, és a talán ötszáz
méternyi furikázásért nem kért semmit, rendes krapek volt.
Itt már a szerencse sokkal
közelebb arcátlankodott hozzá, szinte számolni sem volt ideje, máris arra
robogott egy kívül-belül munkásautó. Meg is állt, alig maradt ideje latolgatni,
hogy mennyit lenne ildomos egy ilyen zárt, biztonságos, még bányászsapkákkal is
felszerelt, utasokkal teli szállításért fizetni. Hamar eldöntötte, hogy a
semennyi a legelfogadhatóbb összeg, ezért a városnak nevezett helyszín elején,
mikor a sofőr megállt, leszállt és elindult célja felé. Hátraintett egy „köszönöm,
főnök”-öt, amitől annak virágba borult – persze a dühtől – a feje, és
továbbhajtott.
Szépek ezek az egészségjavító
központok, hegyi levegő, fű, fa, virág meg ónos esők, korhadt kempingfabódék és
csodálatos színű patak. Igaz, ahhoz csak másnap volt szerencséje, mert az
uránbányák egészségügyi távolsága, valószínűleg még az ötszáz méternél is
nagyobb!
Megnyugodott. Amiért ment, azt
becsomagolta kimondhatatlanul sok réteg szeretettel, és úgy gondolta, talán még
egy hetet elvisel nélküle annak lenyomatával szívében.
Másnap, ha hiszik, ha nem, négyórányi
Vaskohszikláson várakozás után, a gyorsvonat rendes vonalon, toronyiránt vitte
Nagyváradra. A vonaton döbbent rá, hogy az előző szombat lett annak a – páros
vagy páratlan számú – vasárnapnak a tegnapja. Nem hangosan csak magában, de
belefogott… Egy Jasi irányából érkező gyorsvonaton nem érezte volna
szerencsésnek a nóta gajdolását.
„Ha a ma lesz a holnap tegnapja,
tedd a bús emléket az ablakba,
nehogy szomorúan gondolj
a tegnapra, tölts még egy kortyot
a
poharadba!”
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése