Valamiért abból az osztályból nem lett
senki a kémiai tudományok doktora. Sándorovics tanár úr örök jegyességet
fogadott a vegytannal, így kvázi bigámiában élte életét feleségével. Még
kilencedik osztály elején szögezte le, hogy szervetlen kémiában talán létezik
csoda, és az is átmegy, aki nem feltétlenül vakarja az elégséges alsó határát,
de ugyanez a széplelkűség a tizedik osztály szervetlen kémiájával nem fordulhat
elő.
Valahol évfolyamelső
lehetett, ezért egy olyan iskolában, ahol a politikai tantárgyak közé keverték
a kémiát, igencsak kellemetlenül érezte magát. Különben mik is voltak a „politikai
tantárgyak” egy gépipari szakközépiskolában? Az idegen nyelvek, filozófia,
szervezéstan – ez utóbbi tényleg politikai súlyadót fizethetett volna –, nem
utolsósorban a közgazdaság, amit minden rejtőzködés nélkül neveztek
politikainak. Ott, abban az iskolában, aki matematikából és fizikából nem volt állandó
koncertképességre hangolva, mint egy hangszer, lehetett bármilyen jó
irodalomból, történelemből, netán biológiából, szegény kis oligofrén,
begubózott pandamaci árnyékának tekintették csak. A fantáziaélemedést senki nem
díjazta, esetleg egy elágazó, már-már búvó patakként sem sejlő megoldású
matematikai gyakorlat gyökeres megoldásában. Ha ezt valaki nyolcféleképpen
csinálta, igazi vállveregetést is kapott.
Ám Sándorovics nem
matematikát, még csak nem is fizikát tanított, vagy az ezekből leágazó, nagyszámú
szaktantárgy valamelyikét, csak egyszerű, kockázatmentes, citromízű kémiát…
Tudása alapján, valószínűleg a város egyik, ha nem a legjobb tanára volt, de
összes erőtlen próbálkozása láthatár mögötti naplementéhez hasonlóan bukott le.
Vajon ezért köhögött?
Nem, kérem, nem volt beteg! Ritmikusan csinálta. Általában egy-két mondat után,
néha mondat közben is. Köhöm, köhöm, köhöm-köhöm-köhöm-felépítésben. Azaz egy,
egy, kettő-három-négy ritmusra, öklét tartotta szája elé, és teljes erőből,
mint akinek komoly légúti gondjai vannak, rikácsolt, mégsem tett senkit vele
vegyértékhalmozóvá.
A Mengyelejev-táblázatot
is csak látásból ismerték, mert nem kedvelték a bemagolandót. Mintha az összes
többi tantárgy, beleértve a matematikát is, nem feltételezte volna ugyanezt…
Ám, ahogy év elején
beígérte, a rengeteg nem tanulót szín elégségessel, majdnem látatlanban engedte
át. Köhögése, ami valami idegi tikféle volt, mert nagyon hektikusan csinálta,
ötven méterről elárulta a legforgatagosabb helyeken is, hogy hopplá,
Sándorovics tanár úr közeledik. Az utcán kimondott úriember volt. Jó napotra,
jó napottal köszönt vissza, továbblépett, és szinte kiszámíthatóan folytatta
egy, egy, kettő-három-néggyel.
Szünetekben, ha a
folyosón lófrált, már meg sem fordult, ha mögötte öten-hatan kórusban vagy több
szólamra hangolták az „egy, egy, kettő-három-négy” köhögő szimfónia nem
egyszemélyes változatát.
Gyógyszertár-szagú
volt, a laboratórium és mindenféle dugacsolt furcsa szerek émelyítő szaga
terjengett. Kémcsövek, oldószerek vártak halomban minden egyes padnál. Ijesztő
volt ez annak a bő három tucat, nem kémiai érdeklődésű nebulónak, akik
Mengyelejev táblázatának is bemutatkoztak volna.
Emlékezve az elsős
röpdolgozatokra, nem különösebben zargatták magukat. Majd csak lesz valahogy,
bár ez az ember nem akarja tudomásul venni, hogy egy tanár képtelen elkapni a
puskázókat. Puskázott! Rájuk lőtt és talált, nem úgy, mint a többi tanár, aki
látta ugyan a puskázót – az összeset –, de maga nem lövöldözött. Talán még
emlékezett rá, hogy ő is ugyanazt csinálta. Sándorovics lövöldözött, kiosztott
néhány egyest, ami néggyel az átmenő jegy alatt van, mégis mindenki megúszta.
Három-, négy-, hat- és
ötszögek különféle kombinációinak táblára töltése után a delikvensek bedobták a
törölközőt. Ennyi vonalat, valamint a C és H különböző pontú elhelyezkedését
megjegyezni képtelenség. Tény és való, hogy ezen alapok megtanulása híján szerveskémia
funkcionális analfabéták lettek az ezeknél sokkal, de sokkal bonyolultabb
további rajzkacskaringóknál.
A nyolcadik óra után
kéjes köhögéssel – „könyveket félre, papírokat elő” – nyájasból zord képre
váltott. Sándorovics leült. Vizslatását mindenki ismerte, azt is, hogy
szándékosan tartja más irányba a fejét, mint amerre szeme sarkából néz. Egy év
alatt ezt, kisebb idegösszeroppanás-közeli állapotok terhe mellett, meg
lehetett szokni.
Bár a tanár mindig
hülye diák szemszögből, de a neki jelentéktelenebb szerveskémia-jóindulat
vándordíjért nem érzékelték, hogy indult volna. Az ötödik-hatodik percben
kiderült, hogy abban az évben tényleg nem nevezett az előbb említett
versenyszámban.
A láthatatlanságba
burkolózott, csövek, anyagok és üvegcsék meg minden mögé bújt Danihoz szökkent,
és pirossal áthúzott papírjára vastagon szép nagy egyest írt. Zárójelben, hogy
véletlenül se tévessze össze, hatalmas, nyomtatott betűkkel erősítette meg a
számot. Fogta a dolgozatocskát, és visszaballagónak tűnt, ám félúton
villámgyors hátraarccal lépett Somoshoz, akit rajtaütésszerűen puskázott el,
puskaeltüntetési akciója közben. Őt is leegyesezte.
Még rá sem írta, amikor
hátranyúlt Gabihoz, és megörvendeztette őt egy sokszorta az átmenő jegy
alattival. Majd felpattant egy padra, és elkezdett vándorolni, mint
csípőfájdalom az ízületekben. Senki nem gondolta volna olyan ruganyosnak. A
minden pad mellett elhelyezkedő mosdókagyló és az azt körbevevő, csak vegyészek
ismerte nevű kütyük átszaltózásával pattant a középső padsorba, ahol végigrohant,
majd ugyanezt a magas- és távolugrás-kombinációt végrehajtva landolt az ablak
mellettin.
Már mindenki azt
remélte, hogy a tehetetlenségtől nekirohan a nyitott ablak szájának, de mi az
az egy emelet… Képzeljék, nem tette!
Pördült egyet, előre
rohant, majd leszökkent és megállt, amint a vér a diákokban. Azon a dolgozaton
mindenki, a lefülelteken kívül, szín üres papírt adott be. Jobban jártak, mert
azért egy csodálatos hármast adott, ami szintén még kettővel az átmenő jegy
alatt van, de legalább nem néggyel.
Békés,
kiegyensúlyozott, kielégült arccal elfelejtett köhögni is arra a majd húsz
percre, amíg az igazi körmökben is dörmögés helyett a visongó sokk időszaka
tartott. Sokáig húzódott ez a sokk, aztán visszazökkent, köhentett egy tipikus
ritmikust, megköszönte az együttműködést, visszazökkent a normál köhögés saját
maga szabályozta ritmusába.
Keserves hónapok
következtek, Sándorovics vérszemet kapott, de senki nem volt hajlandó azokat a
fölösleges ábrákat bebiflázni, érteni úgysem értették. Ahhoz már, mint kémiai
létminimum, az első leckétől át kellett volna nézni mindent. Ez sem hajszálborzolással,
sem elméleti őserdei liánokból font Sándorovicsnyakörv-készítéssel nem volt
lehetséges, így maradt a rettenet.
Persze mindig a kezdetek
az igazán nehezek. Miután ezt a pörgő, tigrisszerű Sándorovics-attitűdöt
meglátták, a második gyomorszorító röpdolgozat már egyetlen nagy fogással
keserítette életét. Nem is tudta köhögéskoordinálóját átmenetileg sem
kikapcsolni. A harmadik pedig teljes csőddel végződött. Mindenki puskázott,
csak a nehéz diáksor általános szintjét sokszorosan megnehezített trükkökkel.
Míg a folyosón, vagy az
udvaron fütyült a köhögésre, addig hol az osztály egyik, hol a másik
szegletében zendített valaki egy spontán, ritmikus Sándorovics-krákogásra,
zsebkendővel tökéletesre álcázva, nehogy gúnyolódónak nevezhesse. Ezért sosem
arra pörgött-forgott, amerre akart. És ennek az osztálynak a szerveskémikussá
nevelésébe is beletört a bicskája.
Volt egy szemtanú, de
már ő sem emlékszik többre, hiába faggattam…
2 megjegyzés:
Ez a Sándorovics egy értékes vegyérték.
Vegyész zagyász elismerésem!
Tőled ez különös (vegy)értékű, kedves Barátom!
Köszönöm! :)
Megjegyzés küldése