2013. szeptember 30., hétfő

A recept

Zengett a hálószoba és hortyogás egyenetlen ritmusa verte fel a csendet. Pista bácsi időnként morrantott egyet fél-éber állapotában, aztán hagyta saját levében főni Morzsána nénit. 

Hajnalodott, a nyitott ablakon át a harmat tisztító hatásától megzsengült fű csiklandozta éberre Pista bácsit, aki felült az ágy szélére, megvakarta homlokán a ráncokat, és elkezdte nézni, ahogyan Morzsána néni levegőért kapkod, és igen furcsán rotyogtatja a se nem alvást, se nem ébrenlétet.
A telefonért akart nyúlni a jól nevelt öregúr, pontosan tudta, mi a teendő hasonló helyzetekben, ám mint egy beprogramozott baba pattant ülőhelyzetbe hatvan esztendeje párja.
– Te Pista, én olyan rondát álmodtam. Kutya voltam, vagyok... Fejjel lefelé beleugrottam az akváriumba. Nem tudom, miért, úgy látszik, mégis a macskaszeretetem áramlott át álombéli kutyavérembe, mert meg akartam enni az aranyhalat. Nem, a díszhalat!
– Tudom, drága, az előbb fuldokoltál. Éppen a mentőt vagy a tűzoltót akartam hívni, nem tudtam pontosan, oltani kell vagy újra ritmizálni a légzésedet. Bugyborékolt a szád. Miért nézel olyan zöldre festett tekintettel, te?
– Mondom, hogy majdnem belefulladtam az akváriumba! Rettenetes volt, kiittam az összes vizet, mert beszorultam. Sőt, valaki fentről rám csukta az akváriumot, mint a régi kukták tetejét, és elkezdte melegíteni.
– Igen drágám, hallottam a gőzmozdony-effektust.
– Marha... Tudhatnád, hogy kiváló műszaki érzékem van! De tényleg rotyogott a lé, az utolját már nagyon nehezen ittam meg. Azt hiszem, lenyeltem a halat... Nézd, mind a négy lábam remeg, és úgy lógnak a füleim, hogy az ebsajgásos.
– Idefigyelj, drága Morzsána, nem lett belőled Morzsi!
– Ezt hogy érted, te lelocsolt képű? Jaj, de régen voltál fiatal, Pistám! Egyszerűen maradtál, aki voltál, hatvan esztendeje párom. Olyan okos fiú voltál, tisztességes korban vettél nőül.
 – Igen, pedig harminc éves korban lehettem volna agglegény is, de most már csak agg vagyok, legény nem...
– Na várj, végigtapogatom magam, tán még a tükörbe is belenézek, de inkább nem, mert egészen mást látok, mint amit szeretnék... Tényleg nem vagyok kutya! Hoppá, itt a fejem alatt... Ahá, ez kopoltyú. Gyönyörűek a pikkelyeim!
Pista bácsi beleharapott a keze ügyébe vándorolt citromba. Nem lett jobban, de szólni sem tudott.
– Én vagyok az! Ezek szerint kimásztam a rusnya kutya fülén, ahol... Szóval saját fülemen... Na de ezt inkább ne erőltessük, a lényeg, hogy fuldoklom.
 – Már megint, mi a baj, Morzsána?
 – Nem érted? Megfullaszt ez a levegő! Hal vagyok.
Morzsána néni egy korát meghazudtoló szökkenéssel, fejjel lefelé beugrott a túlméretezett akváriumba. A háta közepe környékén beszorult, és a megrettent Pista bácsi legnagyobb ámulatára, boldog halszemekkel pontyogott rá.
Ő csak ült, halszerű szemeivel az ágy szélén, így már négy halszem nézett farkasszemet. Morzsána néni összeszorított bokákkal, örömteli farkuszony fickándozást rendezett és kopoltyúin nyelte a vizet.
Lassan tényleg hal lett belőle, egy kültéri szoborméretű – elvégre a hal is dísz –, soktíz kilós nagyhalacska. Szerencsére az akváriumot rendkívüli teherbírásra készítették.
Pista bácsi nézte, nézte, aztán felállt, le nem vette szemeit a kopoltyúzgatóról, aki már minden harmadik másodpercében elfelejtette az előbb történteket. Megcsökött a memóriája, azaz halszerűvé vált. Hatalmas előny ez a vízben úszkálók esetében, mert ha netán valamiért kikecmereg egy ragadozó hal szájából, mondjuk elmozdul a protézise, akkor fél méterrel a színhelyétől, már vígan és gondtalanul locsi-pocsizik, a stresszt elhagyja, hiszen elfelejti.
 Pista bácsi leemelte a petrezselymes dobozkát, előszedte a dugi zug-fokhagymáját, mert Morzsána néni szájszagra hivatkozva nem hagyta. Elővett egy citromot, gyönyörűen kettészelte és kipaszírozta a levét, a saját készítésű prézlit csak úgy, méricskélés nélkül odarakta, elkezdte kivajazni a tepsit és bekapcsolta a sütőt. Hogy biztosan ne végezzen amatőr munkát, mert nagyon szerette a hasát – a hal legyen hal, mindig ezt mondta –, leemelte a polcról a szakácskönyvet és felcsapta a “sült hal készítése” oldalon. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése