Van
Gogh puritán domborművekkel és kagylóberakásos aranyfaldíszekkel felcifrázott
műtermében dolgozott. Plüsskarosszékében hátradőlve hintázott még egy keveset,
kisebb öblögetés után egy serkentő whiskyt legargalizált, majd megdörzsölte
szemeit, és indult volna dolgozni, ám beleütődött feje a korhadt
plafongerendába. Rádöbbent, hogy nem a klímaberendezés lengedezi haját, hanem
az elvetemedett ablakréseken süvít be a szél. Meghúzta butykosát, végül
is az előző nap eladott egy művet, vagy mi? Igaz, a vásárló meg is jegyezte: „Hát
nem egy eget rengető alkotás, de nem telik minden nap űrhajóra.”
Rövid
másodpercekig meghökkent. Már azt sem tudta, hogy gondolkodik-e, vagy tényleg
elmondta, hogy nem vágyik ő semmiféle űrhajóra, nem is az eget kell rengetgetni
egy festménnyel, hanem a lelkeket.
Mit
is keresne, akár a madarak magasságában, ahol egyetlen ember sem látná
alkotásait? A világűrről meg nem is érdemes gondolkodni, az hideg, fagyos és
lakatlan. Egyáltalán, mi az az űrhajó? – gondolta magában. Több szem többet
lát, mondhatnánk, de akár úgy is, hogy ahány fej, annyi variációban
gondolkodik, fest, lát.
Megrázta
magát, és mert már jó kritikusi ellenállása alakult ki, nem betegedett bele,
még aznap megfestett nyolc műalkotást. A lényeg, hogy a festészet barátainak
tetsszenek. Az a legfontosabb, sosem a hozzáértő kritika.
Optimista
életének hátralévő pár évében sem adott el több művet, nem lett gazdag.
Szegény, koplaló, nagyon tenni és élni akaró ember maradt. Ugyan látszólag
összecsapta a festményeket, aztán a legbiztosabbat akarta látni önképéről,
ezért lefülelte magát.
Egy
ilyen ember nem lehet szegény, rosszul fogalmaztam, nagyon-nagyon rosszul,
amikor azt mondtam, szegénységben élt. Csak úgy dúlt benne a lelki gazdagság, a
szíve ontotta az aranyszínű szeretetet, és azok az összecsapott képek bizony a
tökéletes kidolgozottság megtestesítői, hiszen benyomásait adta úgy át, mint
még senki akkor. A közre fordította az összes idejét, tulajdonképpen egész
életét.
Nem
szűkölködött, nem fosztotta ki az értetlenkedőket, hiszen az impressziók
utánzása lehetséges ugyan, de eredeti megfestésükre úgy, ahogyan ő látta, más
nem képes.
Sapkáját
fejére húzta, nyakig begombolkozott, s mert hidegek a telek, pipafüsttel
melengette magát. Akkor is szerette volna a sárguló napraforgómezők, kéklő
búzavirágok, aranyszínű, már-már lángoló boglyák, és az eget földdel összekötő
szekérutat látni. Sikerült!
Ugyan!
Még hogy peches élete volt! Mit ér a hírnév a halál után? Semmit, ez igaz… Nem
hinném, hogy a milliókra, vagy milliárdokra fenné a fogát, ha újra köztünk
lenne. Szerencsére, nem csak az ecsetet kezelte helyén, a dolgokat
is.
Bár
a „Hóárny csendéletet” soha nem festette meg, de akár neki is
tulajdoníthatnánk, s mert ez az egész írás egy impresszió, én feltétlenül
nekiajándékozom. Nem volt sértődékeny a pasas, tudom, elfogadja.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése